Mikähän mahtaa olla umpimähkä?

Itse en tiennyt kun kysyttiin. Oli outo juttu, joka liittyy eräretkeilyyn.

Avainsanat: umpimähkä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2010 - 22:46

Ei tietoa määränpäästä eikä tulevasta.

Mutta wiki kertoo näinkin:

Umpimähkä on keino jolla muinoin saatiin tuli säilymään esimerkiksi yön yli. Hehkuvat hiilet peitettiin yleensä turpeella. Aamummalla sitten "puhallettiin umpimähkään" eli kaiveltiin kasaa ja valittiin hiili jota yritettiin saada puhaltamalla hehkumaan. Valintaa jatkettiin sattumanvaraisesti kunnes löytyi hiili jossa tuli oli säilynyt.

Nimi tulee siitä, että tulen säilytyspaikka oli arkku nimeltä "mähkä". Hiilet valittiin terävillä puutikuilla turve-eristeen läpi "umpimähkään".

Kysyjän kommentti

On oudoimpia suomenkielen sanoja mitä olen kuullut.
Tuo oli alkuperäinen tarkoitus, jonka minulle eräs erämies kertoi.
Nythän sen tietää jo napsulaisetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2010 - 21:05

Minä kylmästi tuon julki mitä mieleeni tuli.Minusta umpimähkä on että ei tiedä tulevasta mitään.On täysin brun out.Mitä tulossa on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 21:20

sanoisin menee täyttä häkää silmät puoliummessa päätäpahkaa tietämättömyyten...ihan oma käsitys ... ei siis tutkittua tietoa taas tälläkään kertaa ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 21:52

Viitasaarella ja Mänttä-Vilppulassa on ainakin sen nimiset talot

kansalaisen.karttapaikka.fi/...mp;lang=fi

toisaalta umpimähkä on sellainen summanmutikassa tehty juttu

mutta pitää muistaa ettei umpimähkään kannata rynnätä päätäpahkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 22:10

Se on sama kuin korvakuulolla ajo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 22:13

Että saadaan hiilet pysymään hehkvina osittain...illasta aamuun..ja puhalettava pirun kovaa,,että saa taas tulen syttymään..kun joku hiili kytee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 22:27

mennään unpimähkään vailla tiettyä päämärää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 22:51

Jos se eräretkeen liittyy, niin sitten se voi olla että hehkuvat hiilet, peitettiin esim. turpeella, jotta saatasiin tuli kytevänä säilymään aamuun asti,
Oulunsalon leirintäkeskus on Umpimähkä, samoin se voisi olla päättyvä tie, mutta ei kuitenkaan tie.
Ompa sitä ehdotettu Suomen erikoisemmaksi sanaksikin.

Minä jos kuulen sanottavan, että meni aivan umpimähkään tai otti se ihan umpimähkään, niin tulkitsen sen siten, että ei etukäteen tiennyt mitä sai, tai mitä tuli.
Hyvää tai huonoakin voi tarkoittaa.

Muistetaan myös,että umpimähkään ei mennä salamyhkäisesti (salamyhkä)

Lähteet:
3 ensimmäistä virkettä Googlea mukaellen ja loput omasta aivosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 07:10

Umpimähkään meno on ettei ole tietoakaan hajuakaan minne menee siis suoraan sanottuna eksyksissä ollaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 08:38

monenlaista selitystä ja merkitystä sanalle:
www.kotus.fi/index.phtml?s=851

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 09:09

Umpimähkä= jotain täysin tuntematonta, kaikki arvailujen varassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 09:49

Löytynee samalata suunnalta kuin hornantuutti ja huitsin nevada,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 10:21

Minulle umpimähkä merkitsee jotakin tuntematonta kohdetta, jota en löydä, vaan eksyn. Myös hornantuutti tarkoittanee samankaltaista, helkkarin kaukaista paikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:24

Justus tuon jo taisi tietääkin mitä se oikeasti tarkoittaa.
Minä yleensä hortoilen tietämättä yhtikäs mistään mitään = umpimähkään.