Kumpi palasokereista tuli ennen myyntiin, Sirkku tai Pulmu?

Avainsanat: sokeri sirkku pulmu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 17.06.2010 - 22:23

Ensin tuli Sirkku joka oli kovaa sokeria, Pulmu oli huomattavasti pehmeämpää ja kivempi syödä varsinkin silloin kun mamma laittoi siihen kamferttia lääkkeeksi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2010 - 22:10

muistikuvan mukaan Sirkku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2010 - 22:40

Veikkaus että sirkku, se on paljon pienempi palasta ja kovempaa.Sillä perusteella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2010 - 23:18

Sirkku tuli tutuksi 1928, ja pulmu 1930.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 01:07

Mielestni tämä kovempi eli Sirkku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 07:01

Sirkkua veikkaan. On niin kova sokeri etten kuuppiini laita. Jos käyttäisin niin Pulmua ostaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 09:34

Sokeriruoko on peräisin Tyynenmeren saarilta
Ensimmäinen kasvi, josta otettiin talteen sokeria, oli sokeriruoko (Saccharum officinarum). Sokeriruoko on kehittynyt Tyynenmeren pikkusaarilta – mm. Polynesiasta ja Melanesiasta – peräisin olevista heinälajeista. Asiantuntijoiden mukaan näitä heinälajeja oli olemassa jo 10 000–15 000 vuotta sitten, ja ne kulkeutuivat pikkusaarilta Indonesiaan, Intiaan ja Kiinaan noin 8 000 vuotta sitten.

Lähteet:
dansukker

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 09:38

Sirkku tuli käyttöön 1928 ja pala painaa 2,5 gr.
Pulmu tuli käyttöön 1930 ja pala painaa3,5 gr.

Sirkku sokerin kanssa sai juoda eli vetäistä kahvia usemamman hörpyn jos suuhun sen laittoi.
Pulmu hajosi eka hörpyllä suuhun.
Nykyisn kyllä näen vain joissakin juhlissa käytettävän palasokeria pöydässä.
Alkuosaan tarvitsin rehellisesti nettiä avuksi, mutta jälkiosa sujui omasta kokemuksesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 10:40

Joo kyllä se oli tuo sirkku,oman muistini mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 12:19

Varmaa tietoa ei ole mutta muistini sanoo että Sirkku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 15:04

Sirkku on vanhempi, Pulmu pikkusisko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 17:00

Sirkku tuli mutta sitä ennen sokeritoppa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 20:55

Kyllä se oli Sirkku...isäni oli aikoinaan sokeritehtaalla töissä 50 vuotta..ja toi meille aina sokerilevyjä mitä oli jäänyt hukkapalasiksi...sitä sitten nakerrettiin,kun ei siihen aikaan ollut karkkeja..