mikä on piikikäs eläin?

ja se juo piimää

Avainsanat: siili

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2008 - 19:02

Piikikäs eläin on varmaankin siili?, joka sulla myös siinä avainsanana? Pitää vaan muistaa ettei siilille anna maitoa, sillä menee vatsa sekaisin. Puhdas vesi on siilin juomaa - sitä siili juo luonnossakin.

Siileille kannattaa pitää koko ajan pihalla tuoretta vettä esillä - siitä hyötyvät linnut ja muutkin luonnonvaraiset eläimet.

LEHMÄNMAITO ON HAITALLISTA SIILILLE, vaikkakin se pitää maidosta kovasti. Muita sopimattomia ruokia on siileille esim.:

raaka liha tai kala
mausteet
suola
leipä (turpoaa siilin vatsassa, voi sisältää maitoa ja suolaa)

teolliset ruuat esim. makkarat, joissa on paljon lisäaineita ja suolaa; lisäaineita sisältäviä ruokia kannattaa välttää, sillä siili saa aivan kyllikseen lisäaineita ihmisten jättämistä ruuantähteistä

maksa, munuaiset ja muut sisäelimet.

Katsoppa vaikka alla olevaa linkkiä niin saat enemmän tietoja siileistä.

Lähteet:
www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/ravinto.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2008 - 19:09

Siili eli eurooppalainen siili (Erinaceus europaeus) on pieni ja piikikäs yöeläjä ja hyönteissyöjä.

Siili esiintyy suuressa osassa läntistä Eurooppaa, jossa se on hieman erinäköinen eri alueilla. Suomessa siiliä tavataan Perämeren pohjukasta Kainuuseen saakka ulottuvalla alueella. Ihmiset ovat myös siirtäneet siilejä tämän rajan pohjoispuolellekin, minkä vuoksi siilin levinneisyysalueen pohjoisrajaa on vaikea määrittää. Jopa Lapista on löytynyt erillisiä siiliesiintymiä.

Istutukset, kulttuurimaiseman ja asutuksen lisääntyminen ovat auttaneet siilin leviämistä. Siili onkin Pohjolassa nykyisin huomattavasti laajemmalle levinnyt ja yleisempi kuin vielä viime vuosisadan alussa. Suomessa siili on sangen uusi laji ja näin pohjoisessa se on niin sanottu kulttuurilaji, eli se on tullut ihmisen mukana ja elää vain kulttuuriympäristöissä. Kaikkialla siiliä uhkaavat liikenne, talvi ja ympäristömyrkyt, joten siili on erilaisin säädöksin rauhoitettu jossakin määrin kaikkialla Euroopassa.

Siilien suku on hyvin vanha, ja siilit ovat säilyneet melko muuttumattomina vuosimiljoonia. Siili luokitellaankin eläväksi fossiiliksi.

Afrikkalainen valkovatsainen kääpiösiili on viime vuosina saanut runsaasti suosiota lemmikkieläimenä.

Eurooppalainen siili (pihasiili) on rauhoitettu eläin. Siiliä saa ruokkia ja sille saa rakentaa horrosta varten talvimajan. Siiliä ei pidä tuoda kotiin, ellei se ole sairas tai vahingoittunut eikä selviä talven yli, jolloin tulee ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

Siili on Uudenmaan maakunnan nimikkoeläin.

Lisätty: 02.09.2008 - 19:11

mä en oikeen kysymystäs honannu, mut mä lainasin vähän (siili wikipedian) tekstiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 07:07

siili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 07:50

on olemassa myös piikkisika, en ole nähnyt mutta nimi viittaa.
Ihmistä voisin pitää myös piikikkäänä joissakin tapauksissa, se päästelee joskus tosi isoja piikkejä suustaan toisia kohti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2008 - 17:25

siili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 12:09

Siili.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.09.2008 - 19:35

siili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.09.2008 - 19:36

siili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2008 - 20:45

no siili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2008 - 19:07

Siili eli eurooppalainen siili (Erinaceus europaeus) on pieni ja piikikäs yöeläjä ja hyönteissyöjä.

Siili esiintyy suuressa osassa läntistä Eurooppaa, jossa se on hieman erinäköinen eri alueilla. Suomessa siiliä tavataan Perämeren pohjukasta Kainuuseen saakka ulottuvalla alueella. Ihmiset ovat myös siirtäneet siilejä tämän rajan pohjoispuolellekin, minkä vuoksi siilin levinneisyysalueen pohjoisrajaa on vaikea määrittää. Jopa Lapista on löytynyt erillisiä siiliesiintymiä.

Istutukset, kulttuurimaiseman ja asutuksen lisääntyminen ovat auttaneet siilin leviämistä. Siili onkin Pohjolassa nykyisin huomattavasti laajemmalle levinnyt ja yleisempi kuin vielä viime vuosisadan alussa. Suomessa siili on sangen uusi laji ja näin pohjoisessa se on niin sanottu kulttuurilaji, eli se on tullut ihmisen mukana ja elää vain kulttuuriympäristöissä. Kaikkialla siiliä uhkaavat liikenne, talvi ja ympäristömyrkyt, joten siili on erilaisin säädöksin rauhoitettu jossakin määrin kaikkialla Euroopassa.

Siilien suku on hyvin vanha, ja siilit ovat säilyneet melko muuttumattomina vuosimiljoonia. Siili luokitellaankin eläväksi fossiiliksi.

Afrikkalainen valkovatsainen kääpiösiili on viime vuosina saanut runsaasti suosiota lemmikkieläimenä.

Eurooppalainen siili (pihasiili) on rauhoitettu eläin. Siiliä saa ruokkia ja sille saa rakentaa horrosta varten talvimajan. Siiliä ei pidä tuoda kotiin, ellei se ole sairas tai vahingoittunut eikä selviä talven yli, jolloin tulee ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

Siili on Uudenmaan maakunnan nimikkoeläin.Ulkonäkö
Nuori siili

Siilin pituus on 20–30 senttimetriä ja häntä on 1,5–4 senttimetriä pitkä. Siilin paino vaihtelee 300 gramman ja 1,5 kilogramman välillä vuodenajan mukaan.

Siilit ovat ruskeita ja niiden selkäkarvat ovat muuttuneet mustavalkeiksi piikeiksi, joita on noin 6 000 ja jotka ovat pituudeltaan 2–3 senttimetriä. Vatsa ja suurin osa päästä on kuitenkin ruskeanharmaan karvan peitossa. Rinnassa siilillä on musta laikku. Pienet silmät, suuri kuono ja isot tassut pitkine kynsineen kuuluvat siilille. Erittäin laihakin siili on pyöreähkön muotoinen.Elintavat

Siili liikkuu pääasiassa yöaikaan, joten lajin edustajien lukumäärästä ei ole tarkkoja tietoja Suomessa tai muissakaan maissa. Päivät siilit viettävät kokoon kiertyneenä pesässään. Siili käpertyy kerälle myös silloin, kun kokee itsensä uhatuksi. Siilillä on erikoinen käyttäytymistapa, jota kutsutaan itsensä sylkemiseksi. Sylki sivellään piikkien päälle. Syljen arvellaan karkottavan viholliset, sillä sen eritys alkaa siilin jouduttua kosketuksiin jonkin myrkyllisen tai kemiallisen kohteen kanssa. On arveltu myös, että uuden, vieraan ja/tai pelottavan hajun kanssa kosketuksiin joutuminen saa siilin yrittämään poistamaan hajua itsestään. Yksi mahdollisuus on lisäksi (tätä lemmikkeinä pidettävät afrikkalaiset kääpiösiilit käyttävät) että siilit yrittävät sulautua ympäristön hajuun ja imeskelevät lähettyvillä olevia kohteita ja erittävät sylkeä sitten itseensä, näin ne puolustautuvat vihollisilta.Ravinto

Siilit ovat kaikkiruokaisia. Pääasiassa niiden ravinto koostuu hyönteisistä, hämähäkeistä ja madoista, mutta siilit syövät myös suurempia eläimiä kuten käärmeitä, sammakoita, sisiliskoja sekä linnun-, hiiren- ja myyränpoikasia. Siili käyttää ravinnokseen myös kasvisravintoa kuten terhoja, siemeniä ja marjoja.

Siilit syövät tarjottuina myös silakoita (miel. keitettynä) ja murskattuja maapähkinöitä. Pihalla käyvälle siilille voi antaa myös vaikkapa kissanruokaa. Valmis einesruoka (maksalaatikko, makkarat yms) ei siilille sovi niiden sisältämän suolan vuoksi. Juotavaksi siilille annetaan vettä. Siilin vatsa ei yleisestä väärästä luulosta huolimatta kestä maitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 17:03

se on siili!