Mistä tulee nimi Uusi-Seelanti? Onko olemassa vanhakin Seelanti tai Seelanti?

Avainsanat: uusi-seelanti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.06.2010 - 12:37

Zeeland on provinssi Alankomaissa. Se koostuu pääasiassa saarista, jotka ovat osaksi merenpinnan alapuolella ja jotka on suojattu valleilla. Vuonna 2005 provinssin alueella asui 379 948 asukasta.
Jokisuistona ja muutenkin sijaintinsa vuoksi maakunta on hyvin altis tulville. Vuoden 1953 tulvien jälkeen Zeelandissa aloitettiin laaja patosuunnitelma Deltawerken.
Uusi-Seelanti on saanut nimensä tämän maakunnan mukaan.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.06.2010 - 14:19

Kyllä Seelanti on ihan suomenkielen sananikkareiden tekemä suomennos nimelle New Zealand, jonka alkulähteen papiti Pertoi.
Tulee vaan mieleen miksi niitä on aikoinaan pitänyt väännellä ja käännellä. Lopputulos on usein surkea kuten tässäkin tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2010 - 15:12

Uusi-Seelanti on valtio Tyynen valtameren lounaisosissa. Se on kahdesta pääsaaresta koostuva saarivaltio, joka on varsin hyvin eristyksissä muista maista. Australia on noin 1 500 kilometrin päässä luoteessa. Etelässä on Etelämanner ja pohjoisessa Uusi-Kaledonia, Fidži ja Tonga. Uuden-Seelannin pinta-ala on noin 270 000 neliökilometriä ja asukasluku noin 4,1 miljoonaa.

Polynesialaiset maorien esi-isät saapuivat alueelle noin 1 000 vuotta sitten. Vuonna 1642 hollantilainen tutkimusmatkailija Abel Tasman oli tiettävästi ensimmäinen saaret nähnyt eurooppalainen, ja James Cook ensimmäinen eurooppalainen, joka nousi maihin saarella. Tämä tapahtui vuonna 1769. Maori-päälliköt luovuttivat saaret Britannialle vuonna 1840 allekirjoitetulla Waitangin sopimuksella. Sopimus lopetti valaanpyytäjien ja hylkeidenmetsästäjien siirtolaisuuteen perustuneen asutuksen ja uusilla tuliaseilla käydyt maori-heimojen väliset sodat. Sopimuksen jälkeen aloitettiin saarten järjestelmällinen ja rauhallisempi asuttaminen. 1860-luvulla kärjistyneet maorien ja uudisasukkaiden väliset maakiistat, etenkin Pohjoissaarella, saivat kuitenkin aikaan sodan. Väkivaltaisuudet päättyivät vuonna 1872, mutta taistelujen tuloksena maanomistus oli siirtynyt siirtolaisille. Viime vuosina maorien korvausvaatimuksista on tullut huomattava poliittinen kysymys. Maorien käyttämä nimi Uudesta-Seelannista on Aotearoa.

Ison-Britannian siirtomaana ollut Uusi-Seelanti sai itsehallinnollisen dominion aseman vuonna 1907. Vuonna 1931 säädetyllä Westminsterin säädöksellä se tuli Britannian kanssa tasavertaiseksi itsenäiseksi valtioksi, jolla kuitenkin on Britannian kanssa yhteinen hallitsija ja joka edelleen kuuluu Kansainyhteisöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.06.2010 - 07:44

Wikittämällä löydettyä:
fi.wikipedia.org/wiki/Uusi-Seelanti

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2010 - 08:49

New Zeeland käsittää kaksi pääsaarta Tyynessä valtameressä. Suomalainen sana Uusi -Seelanti on käännös eikä niin onnistunut.
Alankomaalaisen löytämä, Britannian siirtomaavaltio myös,nykyään itsenäinen vaikka Englannin hallitsija on valtion päämies.