Suurin haaveeni on oma koira, mutta olen allerginen. Onko mitään tehtävissä?

Siedätyshoitoon en kuitenkaan lähtisi, mutta tiedätkö esim. jotain tiettyjä rotuja jotka eivät aiheuta allergiaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2008 - 17:41

Oletko jo allerginen/onko todettu eläin/koira-allergia sulla vai joku muu allergia?
Ns. koira-allergia kehittyy aika hitaasti, mutta sitten onkin jo myöhästä ja siihen koiraankin tietty kiintynyt ja silloin vaikea luopua siitä, perinnöllisyystekijätkin tässä mukana (allergioiden synnyssä), lähinnähän se on se koiran hilse joka allergiaa aiheuttaa joillekin ihmisille. Joistain koiraroduista sanottu, ettei tule allergiaoireita, mutta se on varmaan sitä mututuntumaa. Ikävä tuottaa omalta osalta pettymys sulle, mutta en suosittele koiran hankkimista, jos on koira-allergia jo tiedossakin, eikö joku muu eläin sopisi sinulle?

Aika jännää, itse pidän myös koirista, mutta olen allerginen niille, ei tarvitse muuta kuin tavata henkilö, joka ollut koiran kanssa tekemisissä, niin johan alkaa silmät kutiseen ja aivastuttamaan (täähän on tietty vielä pientä sen rinnalla, että jos altistuisi koko ajan), mutta sitten kissoja voin pitää kotonani (ja onkin kaksi), johtuen ilmeisesti siitä, että kissoja ollut koko tähänastisen elinikäni kotona (myös lapsuudenkodissani), joten ennen kuin edes koko siedätyshoidoista puhuttiinkaan olen ilmeisesti siedättynyt itse kissoille tämän vuoksi ja nyt voin pitää niitä, eikä mitään oireita tule. Eli jos siis välttämättä koira, niin en parempaa keinoa tiedä kuin tämä siedätyshoito, joka nykyään tapahtuukin sitten terveydenhuoltoalan kautta, tai sen koirahaaveen vaihto johonkin muuhun mukavaan ihanaan kotieläimeen....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 02.09.2008 - 17:21

mun mielestä ei oo mitään tiettyä rotua mikä ei aiheuta allergiaa mutta jotkut aiheuttaa joillekki ja jotkut ei :p

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2008 - 18:04

Minulla on todettu joskus murrosikäisenä kissa- ja koira-allergia. Meillä oli silloin kotona tosi suloinen amerikan cocceri, ikä 10 v. Lääkärin mielestä se olisi pitänyt hävittää saman tien. Ei kuitenkaan hävitetty, kuoli 11 vuoden ikäisenä. Uutta koiraa ei sitten kotiin hommattu. Nyt meillä omassa perheessäni on ollut 7 vuotta pieni lyhytkarvainen koira. En ole kummempia oireita huomannut, kun että jos koira nuolee minua, niin paukamat nousee ihoon. Koira on opetettu jo pienenä, ettei sillä ole asiaa siihen huoneeseen jossa minä nukun. Muiden allergioiden vuoksi syön antihistamiinitabletteja ympäri vuoden. Pitäisivätkö ne vähän oireita siedettävimpinä vai olenko nyt itse siedättänyt itseäni...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 12:48

Jotkin väittävät, että muutamista eläimistä irtoava eläinpöly aiheuttaa allergiset reaktiot toisille, kun taas jotkin ovat allergisia itse eläinten karvalle...
Vähemmän karvaa sisältäviä koiria ovat mm. Kiinanharjakoira, Amerikankarvatonterrieri, Perunkarvatonkoira, Pinserit, Mopsi

Vähemmän karvoja taas pölläyttelevät mm. villakoirat.

Lisätietoja eri koiraroduista saa vaikka alla olevasta linkistä.

Lisätty: 03.09.2008 - 12:54

www.kennelliitto.fi/fi

Lähteet:
www.koirat.com/rotu.phtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 12:10

On.Griffon-rotu sopii allergikoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2008 - 19:10

Allergia on immunologisen järjestelmän häiriö, jossa elimistö käynnistää IgE-välitteisen immunologisen reaktion jollekin elimistön ulkopuoliselle mutta sinänsä vaarattomalle aineelle. Tällaista ainetta kutsutaan allergeeniksi; allergeeni toimii siis antigeeninä immunologisen reaktion käynnistyessä. Huomaa että termit allergia ja yliherkkyys eivät ole toistensa synonyymejä. Yliherkkyys (engl. hypersensitivity) kattaa laajan joukon erilaisia immunologisella mekanismilla välittyviä haitallisia reaktioita, kun taas allergia tarkoittaa vain IgE-välitteisiä, B-lymfosyyttien aktivaation seurauksena ilmeneviä reaktioita (tyypin I yliherkkyys).