Perunakyssäri,ituavatko perunat viikon ajan "laarissa" esim.sanomalehtipaperilla peitettynä nopaehkosti?Näin järkeilin;peruna-Pate

Lisätty: 10.06.2010 - 13:27

OK,jääkaapissa olivat lykänneet talven yli valtavat idut(unohtuneet perunat)nyt jätän viikoksi lattialle(suht.viileätä)ja viikon kul.lykkään maan uumeniin,tuli mitä tuli...tackar o pockar!

Avainsanat: perunoiden ituamisesta vielä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.06.2010 - 13:12

Minulla ainakin itävät jopa jääkaapissa, joten kai ne siellä lehden alla lämpimässä hyvin itävät?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.06.2010 - 13:14

kyllä vaikka jääkaapin vihanneslaatikossa itävät.
mutta perunat kannattaa idättää valoisassa +10 -- +15 asteisessa valoisassa paikassa.
ei tule heikkoja ja pitkiä ituja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2010 - 15:06

Viikko kuulostaa aika lyhyeltä ajalta, ainakin pari viikkoa varmasti kestää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.06.2010 - 22:38

Pimeässä kyllä itävät. Ei tarvitse olla kummoinen itu kun lähtee kasvamaan mullassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2010 - 23:56

jos ne jo ovat itäneet , niin iske ne sinne maanuumeniin suoraan, kyl ne sielt sit tulevat jos ovat tulakseen .. näin pähkäilee ei niinkään pottumestari , mutta joskus kyyl kasvattanut ämpärissäkin pottuloita .. nekin hiukkasen jäivät pienix , kun oli kait liikaa niit ituneit pottui siin ämpäris .. no virheistä oppii vai oppiikos ... :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2010 - 15:08

Meillä aikoinaan siemenperunat idätettiin kellarissa pimeässä ja oli nopeasti maahanlaittokunnosa. Se pieni määrä mikä nyt omakititontin tietylle osalle mahtui,mutta talven perunat tuli

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 17:41

tästä (ja edellisestä) kysymyksestä mieleni herkistyi filosofoimaan ...

mikä ero on perunalla ja ihmisellä ?

peruna on maahanpanokunossa kun virkoaa elämään
ihminen on maahanpanokunnossa kun lakkaa elämästä