Kuinka paljon D-vitamiinia päivässä olisi tarpeeksi, mutta ei liikaa?

Joidenkin tietojen mukaan suomalainen saantisuositus on olemattoman pieni.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.06.2010 - 21:34

Otan 120 mcg per päivä ja nimenomaan D3 vitamiinia. Ohessa linkki Antti Heikkilän sivuille, jossa enemmän asiasta. www.anttiheikkila.com/index....mp;art=11.

Eräs tuttavani (ravintoterapeutti) kertoi ja kehotti pitämään D-vitamiinin saannista huolta, sillä sen puute johtaa mm. osteoporoosiin.

D-vitamiinin puute on tutkimuksissa yhdistetty myös syöpään.

Kysyjän kommentti

Samaa olen lukenut monesta ulkomaisestakin julkaisusta.
D-vitamiinia sanotaan monesti "hengenpelastajavitamiiniksi". Vielä 60-luvulla Suomessakin annettiin lapsille 120 µg annoksia ja lopettamisen jälkeen mm. leukemiat lisääntyivät.
Annoksien täytyisi minusta olla suorastaan valtavia, että haittavaikutukset hyödyt. 25 µg olisi minusta sopiva minimiannos. Myös kesällä. Uskokoon ken tahtoo.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.06.2010 - 11:46

Tarve:
D-vitamiinin (käytännössä D3-vitamiinin eli kolekalsiferolin) vähimmäistarve on
aikuisilla: 7,5 mikrog/vrk (300 KY)
yli 60-vuotiailla 10 mikrogr/vrk (400 KY)
alle 3-vuotiailla lapsilla: 10 mikrog/vrk (400 KY)

Erityisesti 0 - 3 vuotiaiden lasten D-vitamiinin saanti on turvattava monipuolisella ruualla tai D-vitamiinivalmisteilla. Sama koskee yli 60-vuotiaita.

www.tohtori.fi/?page=6746948...d=3778423#

Lisätty: 09.06.2010 - 18:09

D-vitamiini on myös rasvaliukoinen, yliannostus voi johtaa myrkytystilaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 13:15

Palisanterihan tuon tarpeen kertoikin.Tärkeä vitamiini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 16:31

D-vitamiinia ei pelkästä ravinnosta voi saada liikaa, mutta onhan jo todettu, että suomalaisten nykysuositukset (olleet voimassa jo kauan?) D-vitamiinin tarpeesta, on alimitoitettu ja suositusrajoja aiotaankin ilm. lähiaikoina nostaa, jopa reilusti. Osteoporoosiliiton mukaan Valtion ravitsemusneuvotelukunnan olisi kaksinkertaistettava suomalaisten D-vitamiinin saantisuositus. Melkein puolet suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta talviaikaan ja kesälläkin auringosta saadaan D-vitamiinia kesäkuun lopusta elokuun alkuun, eli mielestäin tosi vähän aikaa, edellyttäen tietty, et saa sitä aurinkoa..., eli uusimpien kotimaisten ja kansainvälisten tutkimusten perusteella D-vitamiinin saantisuositusta olisi nostettava15 – 20 mikrogrammaan vuorokaudessa.
ja aikuisilla vasta erittäin suuret määrät D-vitamiinia aiheuttavat liikasannin oireita, tai jos käyttää esim. useita vitamiinilisiä, joissa ko. vitamiinia useissa näistä...
D-vitamiinin liikasaannin oireista alla linkki...

Lähteet:
www.poliklinikka.fi/?page=53...id=0986714

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 17:24

Liiallisen annostuksen vaaraa ei ainakaan ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 21:51

D-vitamiinia syntyy ihossa auringonvalon vaikutuksesta. Lisäksi kalaruoat ja vitaminoidut maitotuotteet sisältävät D-vitamiinia. D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on alle 60-vuotiailla 7,5 μg ja yli 60-vuotiailla 10 μg. Kuitenkin uusimman tutkimuksen mukaan riittävä saanti olisi 15–24 μg/vrk, joka vastaa yhtä lohiannosta (120 g) päivittäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2010 - 16:32

Mielestäni 10 mikrigrammaa nin liian vö´ähän.Ruokvaloita riippuen aikuisella 10-100

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.06.2010 - 22:15

Ulkoile vain paljon auringossa, siitä sitä tulee luonnostaan ja sopivasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2010 - 18:08

40 grammaan vuorokaudessa otan D-vitamiinia.