Puutarhuri-napsut,kasteletteko perunapenkkejä?Maa on savipohjainen ja halkeillut,onko tarpeellista?

Lisätty: 09.06.2010 - 09:55

Kiitoksia Napsut,kaupunkilaisviljelijänä en tiennyt,kastellut kerran kaksi.Ämpäriperunoissa olikin pitkänhuiskeat varret,mutta pakkohan sitä on kastella.Katsotaan mitä maasta tulee...

Avainsanat: perunapenkkien kastelutarve

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.06.2010 - 20:30

Itellä meillä on maalla savimaa pohjana perunoille, niihin vakoihin ollaan laitettu ruohon leikattuamme se ruohonsilppu, yms. pitämään kosteutta.. löysin myös tollasen linkin "mainsotajalta", mutta asiaa siinäkin tuntu silti olevan:)

Lähteet:
www.biolan.fi/suomi/default2...age_id=981

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.06.2010 - 00:19

Enpä ole kuullut tähän ikääni, että perunamaata olisi kasteltu, olen kuullut sanottavan, että se
kasvaa sitten vartta, eikä mukuloita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 01:46

En ole vielä perunapenkeille antanut vettä koskaan,,aina olen juhannuksena syönyt omia perunoita....nyt on jussi vähän myöhässä,kun olen aina synttäri päivänä ottanut ekat perunat ottanut maasta 22.6..varret on kyllä komeat .en teidä miten perunat..en ole vielä käynyt kopeloimssa..sattuisiko mitään kovaa kohdalle..eli perunoita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 06:52

Peruna ei tarvi vettä kuin keitettäessä. Olen joskus kastellut pirruuttaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 07:58

Teerimäen kanssa samoilla linjoilla. Vanhempani aina sanoivat, että: "Peruna tarvitsee seuraavan kerran vettä kattilassa".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 08:52

En koskaan ole perunamaitani kastellut ja joka vuosi tullut moninkerataisia määriä perunaa.Vähän liikaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 09:13

Sankkoperunaa Onnelassa olen kyllä kastellut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 13:44

Suomen suvi on yleensä niin sateinen, ettei perunaa ole tarvinnut kastella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2010 - 19:01

varovaisuutta kannattaa noudattaa. sellaset savimöykyt - puoliksi jo lahonneet - yökkis.
mä ostin tänä vuonna kolme siemenperunaa ja sellasen kasvatuskassin. hienosti pukkaa ja yhtään en ole kastellut viime sateiden jälkeen. pussi näyttää pitävän hyvin kerääntyneen kosteuden. mahtaiskohan tuota voida jotenkin niistä perunan maanpäällä kasvavista naateista huomata että tarviiko vettä.
yleensä niitä kyl kastella - missään en ole nähny että perunapeltoon tuhlattais vodaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.06.2010 - 22:05

Minä kasvatan sankossa ja niitä kastelen silloin kun multa on rutikuivaa.