Kuvasta kysymys valistuneille napsuille,mikä on separaattori?

Lisätty: 07.06.2010 - 11:20

Tattista napsut,11 hengen voimalla selvisi separaattorin salaisuus.Labrassa olenkin jonkunmoisen nähnyt.

Avainsanat: kaupunkilaistietämättömyyttä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.06.2010 - 00:31

jonkin seoksen eri ainesosien erottamiseen käytettävä kone

tavallisimmin taitaa olla tuttu entisajan maitotiloilta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.06.2010 - 00:33

Ennen käytettiin maidon ja kerman erotukseen keskipakovoimaa. Kermasta kirnuttiin voita. Kuuluu erotustekniikkaan vieläkin eri faasien tai muuhun erotukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 01:04

Tavallisimmin separaattorilla viitataan maidon kuorimiseen käytettävään linkoon. Maatiloilla paljon käytössä ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 01:07

Separaattoreita käytetään yhä moneen asiaan, monessa teollisuusprosessissa.
Laivoilla separaattoreita käytetään "pilssiveden" puhdistamiseen, erotetaan vedestä öljyt ym, ennen veden pumppaamista mereen ja voiteluöljyt separoidaan, jolloin siitä saadaan epäpuhtaudet pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 07:53

Ensimmäiseksi otan sen vanhan kotini separaattorin, jonka vielä muistan parhaiten.
Lypsylämmin maito eroteltiin, niin saatiin "kurri" ja rasva erillleen.Ylinnä oli säiliö tai laakea vati, johon maito kaadettiin,säiliöstä 2 torvea joista kerma ja kurrimaito valuivat eri astioihin. Separaattorin sisällä oli kuula,
jossa oli päällekkäin lukuisia reijitettyjä peltikartioita..Saparaattoria piti kammesta vääntää hurjaa vauhtia,
jotta se keskipakoisvoiman ansiosta linkoaa maidon ulkokehälle,eli kuulan ulkokehälle,jossa se kerman ja kurrin
erilaisten molekyylipaonojen vuoksi kiipeää eri korkeuksiin ja näin saadaan eri torvista ulos.

Se vääntö vielä meni, mutta ne osien pesut oli tympeitä.

Nythän niitä näkyy olevan laivan konehuoneess joka erottelee epäpuhtaudet voiteluöljystä ja polttoaineesta.
On myös lietelanta separaattoreja Jostain maatalon vintiltä voisi löytää vielä maitoseparaattorin.

Lähteet:
google ja sekoitus omaa tarinaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 08:01

Mulla on oma separaattori olen sillä erotellut edellisen kertoman mukaan maidosta kerman.Aika hyvä aparaatti.ollut tärkeä maitotiloilla.Nykyisin ovat museoissa. kukkasilla ja koristeina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 08:05

Sillä entisaikaan maataloissa eroteltiin maidosta kerma pois. ja kermasta puolestaan kirnuttiin voita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 08:19

Kyllä napsut tietää. Sirkka-Liisa kuvasi oikein hyvin. Muistan lapsuudestani separaattorin äänenkin. Meillä mummo käytti sitä. Minä katselin ja opettelin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 09:14

Separaattori erottaa maidosta kerman eli sellainen oli ennen muinoin kaikissa maalaistaloissa. menetelmää käytetään kyllä muihinkin tarkoituksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 09:41

Separoida erottaa, ottaa erilleen (varsinkin separaattorilla käsittelemällä). Pienen sivistyssanakirjan tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 09:43

Separaattori eli sentrifugi toimii keskipakoisvoimaa hyväksi käyttäen aineosien erottelussa.
fi.wikipedia.org/wiki/Sentrifugi

Näkyyvät verikokeen näyteputketkin laittavan separaattoriin ja pyöriitävät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 21:02

Sirkka-Liisalta täydellinen vastaus. Kermat ja kurrit eroteltiin maidosta. Olen jopa päässyt veivaamaan tällaista aparaattia lapsuudessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.06.2010 - 22:32

Kotonani oli separaattori. Sillä erotettiin maidosta kurri ja rasva toisistaan. Kurri juotettiin vasikoille ja kerma kissalle. Maito maistui minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2010 - 13:29

Meillä tuo kuvan kaltainen separaattori lainattiin jostain ja sain joskus veivata kampea.
Kurri juotettiin vasikoille ja kerma käytettiin itse. Nyt ostan itse kurria kaupasta ja kerma saa jäädä useimmiten hyllyyn. Ruokakermakin on jotain 4 prosenttista, kuten hyvä maito suoraan lehmästä ennen oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2010 - 18:35

Lapsuudenkodistani museoaitasta tuo kapine löytyy ja itsekin sitä lapsena vääntelin. Hyviä kuvauksia edellä.