miten eri uskontokuntien edustajat syövät

Avainsanat: miten eri uskontokuntien edustajat syövät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2008 - 08:02

Eri uskonnoissa on erilaisia ohjeita ja määräyksiä ruokailun suhteen. Yleisemmin ne ovat rajoituksia siitä mitä ei saa syödä. Äkkiseltään tämä tuntuu vähän oudolta ja sitä myöten koko uskontokunta saattaa saada epäilyttävän leiman.

Historiaa kun tutkii niin huomaa että useimmat näistä kielloista perustuu ihan järki syihin (silloin joskus), terveyskasvatukseen, taloudelliseen kehittymiseen tms. On varoitettu tai kieletty käyttämästä sellaisia ruoka-aineksia joiden säilyvyys silloisissa oloissa on ollut erittäin heikkoa (suuri pilaantumisvaara), eläimiä joissa niissä oloissa on ollut paljon loisia jne. On kielletty syömästä eläimiä jotka ovat olleet yhteiskunnalle hyödyllisempiä esimerkiksi juhtina tai 'työkoneina' jne.

Näistä syistä ja juurista periytyviksi on helppo selittää esimerkiksi naudansyöntikiellot, siansyöntikiellot, tietyt linnut ja kalat. Kun 'papisto' useinkin edusti myös aikansa tieteellistä huippua, nämä hyödylliset ohjeet tulivat osaksi uskontoa ja ovat jääneet elämään vaikka eivät enää nykyoloissa kovin järkeviä olisikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 01.09.2008 - 19:57

Lähinnä sen opaskirjan mukaan, jota noudattavat.. Mm. pietarille avautui taivaasta näky, jossa hänelle näytettiin, ettei mikään ole saastaista, minkä jumala on pyhittänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2008 - 07:36

Olen ollut kahdesti Vietnamilaisten häissä ja kerran Irakilaisen joulun vietossa.Ruoka ja juoma yms.poikkeavat totaalisesti suomalaisesta ruokakulttuurista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2008 - 10:15

kuka mitenkin ohjeensa on saannut ja niitä noudattaa