Pietarsaaren liepeillä on eräs mielenkiintoinen puutarha, millainen?

Avainsanat: 1700 luku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.06.2010 - 19:00

Aspegrenin puutarha, Rosenlundilla Pietarsaaressa on kulttuurihistoriallisesti mielenkiintoinen paikka monine elämyksineen ja toimintoineen. Puutarha on kaupunkielämän ja maalaiselämän vuorovaikutusta, jossa vanhat perinteet sekoittuvat uuteen ajatteluun ja jossa jaetaan tietoa puutarhasta, viljelystä ja pihapiirin merkityksestä hyvinvoinnille. Tarkoituksena on levittää perustaja rovasti Gabriel Aspegrenin (1708-1784) hyötyajattelua edelleen erilaisten toimintojen avulla kaiken ikäisille.

Tapahtumat ja nähtävyydet:
Rosenlundin pappila
Huvimaja (malli vuodelta 1777)
Kunnostettu ansari (kasvihuone) vuodelta 1767-68
Café Örtagården - kesäkahvila
puutarha itse ja sen historia
puutarhapuoti
kursseja, luentoja ja näyttelyitä
markkinoita - kasvikirppis
Elämyskiertokäyntejä, elämysiltoja, pelimannitapaamisia, sadonkorjuumarkkinat

Hieno paikka on, kannattaa käydä vilkaisemassa jos täälläpäin liikkuu.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. En ole käynyt ko. puutarhassa, mutta jos siellä päin liikkuu täytyy käydä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.06.2010 - 09:43

Aspegrenin puutarha – hiljattain entistetty rovastilan puutarha 1700-luvun puolivälistä – on ainutlaatuinen barokkihenkinen maalipuutarha joka hakee Suomessa vertaistaan.
www.jakobstad.fi/jbst/html/426.shtml
www.aspegrenstradgard.net/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2010 - 13:53

Lasten rakentama jatulintarha!

www.kp24.fi/uutiset/23762/kello3.swf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2010 - 21:08

En tiennyt, mutta pitänee pistää muistilistalle. Pietarsaaressa olen käynyt kyllä ja purjehtinut Jakobstads Wapenilla. Kiva pieni kaupunki, jossa hirvilläkin on kuulemma kaksi kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2010 - 09:36

Aspegrenin puutarha .