Miksi sateenkaari on kaari ja mistä sen värit syntyy?

Näin juuri kesän ensimmäisen sateenkaaren.

Lisätty: 12.06.2010 - 09:02

Kiitos vastanneille. Vieläkin jäi epätietoisuus siitä kaaren muodosta.

Avainsanat: sateenkaari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.06.2010 - 20:34

Kaunis on katsella auringon ja vesipisaroiden muodostamaa värikirjoa (spektri). Uskon tarinaan, että toisesta päästä löytyy aarre. Minä olen sen löytänyt ja lähes 40-vuotta saanut pitää.

Kysyjän kommentti

Kiitos.
Ken aarteen löytää, se aarteen kätkeköön, tässä tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2010 - 23:22

Kun aurigon säteet menee..vesipisaroiden läpi syntyy sateenkaaren värit..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 23:52

Auringon ja veden aiheuttama spektri jonka pää liikkuu liikuessasi, eli sitä päätä ei olekkaan ja riippuu mistä suunnasta kulmasta sen näet. Eli sitä aarrettakaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2010 - 00:18

Mummullani oli tapana hauskuttaa meitä lapsia tekemällä sateenkaaren eli hän suikutti puutarhaletkulla vettä auringonpaisteeseen ja onnistuikin loihtimaan sateenkaaren lasten suureksi hämmästykseksi ja riemuksi.

Lähteet:
lapsuusmuisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2010 - 16:37

Sateenkaari on spektrin väreissä esiintyvä ilmakehän optinen merkki, se syntyy kun valo taittuu pisaran etupinnasta, heijastuen pisaran takapinnasta ja jälleen pisaran etupinnasta.
Olipa sikermä sanottu.
Sateenkaari lienee huomatuin ilmakehän valoilmiö. Koska vesipisara on dispersiivinen, valkoinen valo hajoaa väreiksi, muodostaen sateenkaaren.
Sateenkaaren värit ovat punainen, oranssi,keltainen, vihreä, sininen, indigo ja violetti(lila)
Saduissa sateenkaaren päässä on aarrearkku, jossa on kultaa ja hopeaa.

Sateenkaari on myös toivon symboli Sateenkaari on Vanhan testamentin mukaan liiton merkkinä
Jumalan ja ihmisen välillä, vedenpaisumuksen jälkeen Jumala lupasi, ettei hukuta maata ja ihmisä enään vedellä ja asetti liiton merkiksi sateenkaaren.

Joka kerta kun minä itse näen sateenkaaren taivaalla, muistan minkä merkkinä se on.

Lähteet:
google ja I Moos.9 luku jakeet 9-17.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2010 - 18:32

Sateenkaari on spektrin väreissä esiintyvä ilmakehän optinen ilmiö. Se syntyy, kun valo taittuu pisaran etupinnasta, heijastuu pisaran takapinnasta ja taittuu jälleen pisaran etupinnasta. Koska vesipisara on dispersiivinen, valkoinen valo hajoaa väreiksi muodostaen sateenkaaren.