Miten hunni Attila kuoli?

Lisätty: 02.06.2010 - 10:11

Toisenlaistakin tietoa on liikkeellä. Siis millaista?

Lisätty: 09.06.2010 - 10:17

Tätä minä olisin kaivannut:
" Hallitsijan yllättävä poismeno synnytti tietysti huhuja. Moni epäili, että Ildiko oli murhannut miehensä, mutta todisteita ei löytynyt tuolloin eikä ole löytynyt sittemminkään.

Parhaan selityksen äkkikuolemalle tarjoaa jälleen Priskokseen nojaava Jordanes. Hänen mukaansa Attila tukehtui vanhaan vaivaansa, voimakkaaseen nenäverenvuotoon. Tällä kertaa se koitui kuolemaksi, sillä Attila nukkui tukkihumalaisen syvää unta. "

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2010 - 04:33

Attila oli viimeinen ja voimakkain Euroopan hunnien johtajista. Suurimmassa osassa Länsi-Eurooppaa häntä on pidetty julmuuden ja ahneuden perikuvana.

Attila kuoli äkisti häitänsä viettäessään. Kerrotaan, että morsian, kaunis Hildigun, itse pisti häntä puukolla sydämeen, siten kostaakseen oman ryöstönsä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.06.2010 - 07:33

Ristikkolehdissä Attila esiintyy hyvin usein vihjesanan "hunni" kera. Aikoinaan tarkistin tiedon tietosanakirjasta, kun wikipediaa ei ollut. Puukottavan naisen petollisuuden arvellaan olleen syynä.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2010 - 08:34

Euroopan hunnien johtaja Attila (405-453), kiivas ja voimakkain.
Attila kuoli viettäessään häitään, morsian Hildingin itse pisti häntä puukolla suoraan sydämeen.

Jälkiviisaana nyt kirjoitan, että hän pyysi Rooman sodan jälkeen vaimokseen Keisari Valentiuksen tytärtä Honoriaa. Kuvittelen tietenkin, että murhaa ei ehkä olisi tapahtunut, jos Honoria olisi
ollut vaimona.

Lähteet:
googlesta haettu itse, loppulause omasta mielikuvista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2010 - 22:03

teoria : koska attilan jäljestä ei ruohokaan kasva, joku kyrsiintynyt talonpoika meni ja vetäs sitä lättyyn - eli jollaan palikalla nuppiin jotta kajahti. meillä lalli, jää ja kirves - idässä attila, kapula ja kuivanu nurtsi. näin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.06.2010 - 13:51

Se varmasti ainakin totta että lopetti hengittämisen.