Hernekeitto ei maistunut hernekeitolta? Teinköhän jottain väärin?

Pistin yöksi herneet likkoomaan. Päivällä laitoin kiehumaan herneet veteen ja sinne silpposin sipulin ja porkkanoita. Keitos kiehui ja porisi muutaman tunnin, lisäsin paistetun,pakastetun ja sulatetun jauhelihan. Soppa ei edes tuoksunut hernesopalta, ennemminkin jauhelihan.

Jauheliha oli ostettu alelaarista lauantaina euron/pkt koska oli lauantain viimonen päiväys. Kottiin palatessani jauhelihat olivat muutaman tunnin jääkaapissa jonka jälkeen paistoin ja maustoin, annoin viiletä ennenkuin pistin rasiaan ja pakkaseen. Viime yön jauheliha sulatus tapahtui jääkaapissa.
Voiko maku/tuoksu tulla juuri jauhelihasta?
Soppa kyllä maistui perheen väelle, minäkin kyllä söin, mutten santsannut niinkuin ennen.

Ennen on sopat onnistuneet.

Avainsanat: hernekeitto ei maistu hernekeitolta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.05.2010 - 18:51

eipä se jauheliha sinänsä maistu juuri miltään (jos ei ole mätää), kyllä ne maut tulee muista aineksista

jospa laitoit sitä edullista jauhelihaa enemmän kuin mitä tapana on ja siitä ero ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.05.2010 - 17:39

Unohdit sinapin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2010 - 17:57

Oliko ne varmasti herneitä eikä papuja. Olen syönyt papurokkaakin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2010 - 18:50

Minä laitan aina paljon sipulia sekaan..ja pipuria sekä lihaliemikuution.. aina maistunut hernekeitolta...Oliskohan herneissä ollut jotakin vikaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2010 - 20:02

Olen kans sitä mieltä että jauheliha ei maistu miltään, mausteita pitää olla paljon jos makua haluaa. Unohtuiko sinulta lihaliemet, meirami ja sinappi sopasta? Vai unohtuiko sinulta suola ja pippurit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2010 - 20:26

Kyllä minäkin eilen otin alelaatikosta jauhelihan, päiväys tälle päivälle, keitin hernekeiton juuri.
Laitoin paljon sipulia ja kasvisliemikuutioita pari. Suolaa en lisännyt, koska liemikuutiot antoi
suolan siihen. en laita sinappia, kukin saa laittaa lautaselleen jos haluaa.Hyvin tuo maistui tyttärelleni ja hänen pojalleen, että en usko jauhelihan vaikuttaneen siihen Sinun keitokseen. Voi herneetkin joskus olla syynä. No makuaisti on tehnyt tepposen sinulle.

Erikoista minulla on se, että pidän kylmästä hernekeitosta.

Lähteet:
oma mielipiteeni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2010 - 21:28

Laitoitko timjamia liikaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2010 - 07:36

ehkäpä syy oli se että punssi puuttui!
vaan voipihan olla että herneissä oli vika, josko olivat vanhoja tai sitten rehuhernettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2010 - 09:53

Laitan vettä pataan 2l kiehautan lisään herneitä 3.5 dl keitän kannenalla hiljaa 2h.Lisään 400g possunsuikaleita ja porkkanakuutioita.Keitän 2h suurustan vehnäj.1rkl keitän 10min.Suolaa 2-3tl.
Raakaa sipulisa kuutioin kuppiin.Justiin valmistin muutamapäivä sitten kun teki ,mieli .Hyvää oli kaik men.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2010 - 10:18

Jospa herneet ovat jotenkin huono laatuisia.Joskus silloin maku saattaa olla eri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.06.2010 - 10:22

Huonot herneet. Itselleni on käynyt joskus samoin ja olin silloin sitä mieltä etteivät ne käyttämäni herneet antaneet makua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2010 - 12:59

Kai laitoit sinappia valmiiseen keittoon?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2010 - 20:05

Kuulostaa siltä, että herneet ovat olleet jotain vanhaa varastoa, sekä jauheliha jotain tarjous-sekameteliä.
Hernekeitto ei voi epäonnistua, jos aineet ovat kunnollisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2010 - 17:01

Joskus minullakin on sama tilanne, mutta toisena päivänä kun uudestaan lämmittää on huomattavasti parempaa.

Epäilen itsekin että hernissä on vika..

Huom. huuhtelitko herneet ennen likoamisveteen laittoa!