Mitä mieltä olette aspartaamista (makeutusaine)?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2008 - 13:57

No, noin kun aspartaamin turvallisuusarvioita katsoo, niin itse luulisin, että eipä se tavalliselle ihmiselle näytä vaaraksi olevan, täytyypi juoda/syödä tätä sisältävää tuotetta todella paljon, jotta siitä olisi haittaa. Eri asia on sitten sellasella henkilöllä jolla joku sellanen sairaus, ettei voi käyttää tämän aspartaamin siältämiä aineosia sairautensa vuoksi, mutta hekin varmasti tietävät, että ko. tuote kuuluu ns. kiellettyjen listalle.

Lisätty: 30.08.2008 - 13:58

siältämiä = sisältämiä. Sori taas........

Lähteet:
www.evira.fi/portal/fi/elint...aspartaami

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 30.08.2008 - 16:09

Näistä makeutusaineista, paitsi sokerista olen sitä mieltä, jotta on kivempi käyttää niitä illalla hampaiden pesunkin jälkeen. Ei tule plakkia niin herkästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2008 - 11:10

Itse juon kahvini mustana ja teeni ... no minkä väristä sattuu olemaankaan (ja siis myös ilman sokeria). Ja jostain olen lukenut, että kevytlimuja, jotka on makeutettu aspartaamilla, sais juoda 6 litraa päivässä, että saavuttaisi maksimirajan. No siinä saa aika sankari olla, että niin paljon jaksaa lipittää päivässä.Silloin taitaa olla aika huolestua jostain muusta kuin aspartaamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2008 - 22:34

makeuttaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2008 - 15:42

En itse pidä makeutusaineista, mutta se on oma mielipiteeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2008 - 08:06

Minusta aspartaami on pahan makuista ja pilaa esim.limonaadin.Mutta miehelläni on diabetes,joten joudumme käyttämään näitä makeutusaineita.Canderella on paras.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2008 - 10:49

Jos ei sokeria, ei sitten mitään.
Helppo pitää periaatteesta kiinni kun ei olekoskaan makeaan tottunut eikä niin sen perään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.09.2008 - 10:40

Turhauttava, sokeria korvaamaan tarkoitettu aine joka ei kuitenkaan kykene korvaamaan sokeria. 'Kevytlimut' joissa on sokerin sijaan aspartaamia tai oikeastaan mitä tahansa muuta makeutusainetta kuin sokeria ovat kieltämättä niin kevyen tuntuisia että niiden juominen on kuin hengittäisi ilmaa ilman happea. Huonoa tavaraa siis, suosin valkoista sokeria johon olen melko pahasti koukussakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 16:00

oudon makuista, tulen hyvin toimeen ilmankin