Millainen kivi on paras saunankiukaassa ja mikä huonoin, jopa vaarallinen?

Lisätty: 27.05.2010 - 22:43

Älkää ainakaan laittako vuolukiviä eikä sellaisia missä on jotain kiillettä. Mahdollisimman kova ja painava kivi pitää olla.

Avainsanat: kivi kiuas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 22:17

tästä asiasta on sata teoriaa ja tuhat mielipidettä (ainakin)
asia taitaa riippua jonkin verran myös kiuastyypistä

yhden mielestä esimerkiksi OLIVIINIDIABAASI -KIUASKIVET ovat maailman parhaita

( www.saunagranit.com/fi/kiuas...kivet.html )

itse olen oppinut ajattelemaan ettei kivistä saisi irrota paljoakaan kivipölyä tms. koska juuri nuo pienhiukkaset kasvattavat sitä terveysriskiä

(vaarilta jos olisit kysynyt, hän olisi lähettänyt sinulle kassillisen Itämeren pyöreiksi hieromia SA-Intin harmaita kiviä, niitä ainoita oikeita)

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Kivistäkin voidaan olla montaa eri mieltä, mutta todellakaan niistä ei saa irrota mitään, eikä niissä saa olla kiillettä. Vuolukivikin murenee vähitellen pölyksi, joten mahdollisimman kovia kiuaskiviä ja leppoisia löylyjä tällekin kesälle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 22:15

Ostan aina sellaisen pahvilaatikollisen lohkottuja graniittia.Minusta niistä lähtee hyvät löylyt ja kestää.

Lisätty: 27.05.2010 - 23:14

Palisanterin linkistä löysin samoja kiviä mitä käytän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 22:16

Mäntyharjun oliviini on lyömätön kiuaskivi !
www.suomenkiuaskivi.fi/oliviini.php

mutta jotkut väittävät että
vuolukivi antaa pehmoiset ja pitkäkestoiset löylyt ja lisäksi se on pitkäikäinen.

Saunottaessa kivillä joiden koostumusta ei ole tutkittu, on mahdollista, että kiuaskivistä irtoaa saunan hengitysilmaan haitallisia tai jopa vaarallisia aineita. Muutamia esimerkkejä ovat mm. kiisumineraalit jotka vapauttavat ilmaan rikkiä, kvartsi- ja asbestimineraalit, jotka aiheuttavat silikoosi- ja asbestikeuhkosairauksia. Myös säteilyä aiheuttava radon on kivessä vaarallinen aine.
www.suomenkiuaskivi.fi/index.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 22:53

Vuolukiviä minä käytän. Toisilla on koristeena joku löylyukko tai vastaava. Minulla on päällä kaksi sydämen muotoista vuolukiveä asianmukaisesti nimillä kirjailtu. Niissä kivissä sitten vesi pulppuaa yhteisten sauhetkien aikana.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 22:53

No huonoin on tietysti mureneva rapakivi. Parhaana pidän kovalaatuista kiveä joka sekin ai syytä huuhdella aika aloin ja poistaa murit ja latoa kivet riittävän harvaan ainakin sähkökiukaaseen

Lähteet:
Helolle soittaneena

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 22:56

noi hui kauhistus...en ikän ol ajatellut ,et onks niil kivil nii välii ..mut isäntä tuon saunamökkiin just vaihto kivet ...en muuta tiedä , kuin sen ettei niit tarvinnu pestä...no oli ainakin niin paljo hyvät löylyt ...tierä sit mist riippui lämmittäjäst vaiko kivist tai sit molemmist ....niin ite uskon et löylyt makoisat olivat kaiken hyvän ansiosta... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 01:02

Isoserkkuni kertoili kun tulimme rantasaunalta 50-luvulla ja tutkimme polun varren kiviä. Tuo on hyvä kiuaskiveksi se on diapaasia. Nuorelle poijalle iski heti kaaliin geologian di:n kommentti.
En ole kaupasta ostanut kiuaskiviä omaan käyttöön. (Kauppamiehet kyllä testauttaa minkä tahansa parhaaksi?)
Eiköhän vaarallisin liene asbestipitoinen kivi! ( minulla on ko keuhkot eikä erkane ennen kuin kuolemassa.) Tosin ei saunasta saatuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 08:43

Enpä enään muista mitä kiviä lapsuudessani saunan kiukaankiviksi isä keräsi, makeat löylyt oli aina.
Oman saunani kiviä olen vasta kokeillut yhden kerran ja siihen se voipi jäädä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 10:23

Meillä on niitä pötkylän mallisia kiviä, joita rautakaupassa myydään laatikoittain ja hvyät on löylyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 21:26

Justiin eilen vaihdettiin nuo VV:n mainitsemat oliiviviinidiapaasi....no,jotkut sinne päin nimeltään olevat kivet ja kyllä upeat makeat löylyt sai ja makkaran&olusen kanssa iltaa vietetään.Siis:Oliviinidiabaasi...meniköhän jo oikein...?

Lähteet:
K-rauta