Tuli mieleen,isovanhempien mökillä sadevesisaavin vieressä hiekka-astia&harja. Tiedättekö miksi,kerron kernaasti...

Lisätty: 28.05.2010 - 14:30

Aivan oikein ja taputtaa karvaisia kämmeniään,samat metkut mummon mökillä,kantovesi kaivosta ja puurokattilat yms. skuurattiin hiekalla ja harjalla,sehän oli ilmiselvää Vimiä(muistatteko?)

Avainsanat: sadevesisaavi hiekkampäri harja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 21:57

No ainakin saaressa kuurattiin nokiset tai muuten pahoin sotkeutuneet keittoastiat hiekalla, vedellä ja harjalla, oliskohan ollut samat metkut isovanhemmillasi ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 20:22

Kehitän sellaisen tarinan, että saa harjalla harjata hiekat pois kengistä, kastella harja veteen, mutta en tiedä mitä se siinä, nimeenomaan hiekka-astia tekee. No tarkoituksia voi olla monenlainen,
eikö isovanhemmat olekin kekseliäitä, tosin en tiedä elääkö he vielä, mutta perinne ainakin elää.
Odottelen aikanaan vastausta tähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 22:03

Siis kenkien, astioiden yms. pesuun koska siten voi säästää vesijohtovettä (lieneekö sillä mökillä vesijohto?)
Minä kastelen kasveja sekä kukkia sadevedellä koska vettä kuluu tosi paljon...mutta hiekkaa on vain pihamaalla. Ehkä laittaisin hiekkaa ja vettä pesuvatiin ja huljuttaisin siinä uudet perunat puhtaiksi. Odotan mielenkiinnolla vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 23:24

Hiekalla .harjalla ja vedellä pesty siellä jotain puupintaista.Ennen oli niin.Sai puhdasta.Laitan joskus pulloon vieläkin hiekkaa ja hakkaan ja heiluttelen ,niin puhdasta tulee.Ei aina saa pulloharjalla .Sadevesi ,ämpäri ja moppi on ensiapu syttyneelle tulipalolle jos sähkötkin menee poikki.Vanhat konstit hyviä vielä tänne päiviin asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 00:42

Uskon että puhdistat enimmät liat astioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 11:44

Jotain itsepäisiä likaa voi harjan ja hiekan avulla puhdistaa pois, muuta en keksi, muistan että tuollaista on tehty joskus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 13:55

Joskus olen kuullut, että kun likaiseen pulloon laittaa hiekkaa ja vettä ja sitten ravistaa, niin pullo puhdistuu. ja harjalla voikin sitten pesaista pullot ulkoapäin. Eli pulloon pesuun on nuo varusteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 16:58

Taisivat olla entisajan kattilat eri laatua kuin nykyään. Jos hiekalla puhdistaisi niin saisi samantien heittää naarmuuntuneina roskiin ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.05.2010 - 20:11

Mainio tapa puhdistaa pinttyneet ja pohjaan palaneet astian hiekalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2010 - 23:02

En tiedä mitä sillä hiekalla on tekemistä saavin vieressä..On meilläkin harja vesitynnyrin vieressä,kun on multaiet ja saviset kengät..ne on halppo pestä siinä..
Aina kun kaivan uudet perunat maasta,käyn tynnyristä ottamassa vettä ja huljautan perunat puhtaiksi..mutta ennen kattilaan laittoa kyllä vielä käytän puhtaan raanavehen alla..
Siten sujutan perunat kiehuvaan veteen..missä on pikkuisen suolaa...ja mitä milloinkin sitten perunoiden lisäksi..
Yksi hyvä mikä on laittaa sipulikastiketta...Kiehuvaa vettä sipulia suolaa ja nokare voita..ja tietysti tilliä omasta maasta..
Tämä ruokajuttu ei kuulunut kysymykseen..mutta tuli vaan mieleen..