Milloin Suomessa alkoi puutarhamansikan viljely?

Avainsanat: mansikka paikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 07:03

Suomeen puutarhamansikka on tullut tiettävästi 1800-luvulla.
Viljeltynä puutarhakasvina se on ollut 1920-luvulta alkaen, ja viljely laajeni vasta 1960-luvulla puutarhan pikkupalstoilta nykyisenlaiseen laajempaan peltoviljelyyn. Aivan viime vuosina on alkanut mansikan ympärivuotinen viljely, ensimmäisten yrittäjien aloittaessa mansikan viljelyn lämmitettävissä kasvihuoneissa.
puutarha.net/index.asp?s=/ar...viikko.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2010 - 08:28

Yli 10 v.tta sitten alkoivat viljelijät saamaan kasvihuoneissa viljelyille mansikoille,tukea. Heti ne lähti sitä siellä kokeilemaan. Toiset huonon tuloksin.Avomaa mansikka on minun suosikki.Sitä en osaa sanoa milloin se on alkanu suomessa.Kyllä menee vekkauksen varaan.Menisin ihan tonne 1800 alkupuolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 08:54

On niin vaikea juttu, että menee arvaamisen puolelle. Veikkaan 1921.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2010 - 14:32

Puutarhamansikkaa on viljelty Suomessa kauan. 1960-luvulla sen viljely laajeni ammattimaiseksi. Mansikka on Suomessa hyvin suosittu marja sekä tuoreena että säilykkeenä, kuten hilloina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.05.2010 - 19:47

Johan noita vastauksia saitkin ja minä sanon että meillä alkoi tänä kesänä. Tein elämäni ensimmäisen mansikkamaan.