Oletko koskaan kokenut hoitovirhettä?Sairaala,terveyskeskus tms.?

Itselläni leikattiin joskus korva ja maku-ja hajuaisti katosi iäksi.Pari viikkoa sitten leikattiin kasvain pois ja viisi tikkiä tuli.Viikon päästä arvauskeskuksessa poistettiin tikit mutta kaksi oli jäänyt vahingossa.Pari tuntia odottelin,että ne kaksi otettaisiin pois mutta"paloi käämit" ja menin mehiläiseen jossa homma hoitui parissa minuutissa.Pyysin sieltä laskun jonka vein terveyskeskukseen ja sanoin,että saavat sen maksaa ihan periaatteesta!

Avainsanat: terveyskeskukset ihan "retuperällä"!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 18:29

Kyllä niitä hoitovirheitä tulee paljon.Mutta eriasia kuka osaa ja aloittaa korvausvaatimuksen.Niistä ei julkisesti kovin paljoa puhuta,.Itselläni on tapahtunut yhtä sun toista ja jälkikäteen olen ajatellut että olisi kuulunut tehdä valitus.Ei mua kukaan silloin neuvonut.Olivat hiljaa kovasti.Arvauskeskus on hyvä nimi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 18:21

Ei suoranaista hoitovirhettä, mutta tarpeeksi kauan vitkuttelemalla on saatu aikaan vahinkoja joita ei voida enää korjata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 18:34

Onneksi ei ja siksi en arvauskeskusta käytä jonottaakseni hoitovithettä. Toki tekevälle sattuu yksityisillekin. Kiire on sielläkin. Seuraava kusee pulloon, jos ei voi niin seraava

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 18:36

ei hoitovirheitä, mutta diagnoosivirhe kylläkin

aikanaan viiskymppinen terve mieshenkilö menetti äkillisesti näkönsä kesken työpäivän

työterveyslääkäri - "verkkokalvot irtoamassa" pikapassitus silmäklinikalle

silmälääkäri - "paskat verkkokalvoissa mitään vikaa, taitaa olla aivoverenvuoto" pikapassitus ja vuodekuljetus HYKS neurologiselle

neurologi - (kaikki mahdolliset viipale- yms. kuvaukset ja kokeet joiden jälkeen lausunto) "päästä ei löytynyt mitään"

näkö alkoi palata itsestään illemmällä, noin viikon päästä kaikki oli ok.

virallinen selitys tapahtuneesta " pitkäaikaisesta (yli 2 vuotta) yhtämittaisesta malarialääkityksestä johtuva näköhermon tilapäinen halvaantuminen"

tapahtunutta ennen ei juurikaan ollut tarvetta lääkärissäkäyntiin, eikä onneksi sen jälkeenkään koska ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 19:13

Olen ja siitä on mustaa valkoisella.
Kaaduin olkapääni, siitä on n.15 vuotta, käsi lipsahti paikoiltaan pois, kuvattiin ja sanottiin katsotaan nyt, siinä oli pieni murtuma.
No sitä ei sitten pyynnöistäni huolimatta korjattu, vaan jätettiin silleen.Tuloksena oli,
että 5 vuotta sitten tuli olkapäärepeämä, tosi kivulias, seurauksena hoitamattomasta
murtumasta, oli epikriisissä. Kun menin viime vuonna arvauskeskuksen lähetteellä
Töölön sairaalaan, pääsin ihan ylilääkärin puheille.
Hän sanoi, että olisi voinut heti palauttaa paperit takaisin, sillä ei voida enään suureen olkapään
käänteisleikkaukseen alkaa, mutta hän halusi kuulemma nähdä kasvotusten sisukkaan akan, joka
monista vaivoistaan huolimatta jaksaa taapertaa.

Sekin oli palsamia olkapään repeämävammaan.

Lähteet:
oma tosi tarina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 19:21

olin kerran sapileikkauksessa ,jossa teholla nukutuksessa 56 vuorokautta , sit erillisiä leikkauksia useita tyksis ja helsinginkirralla , alunperin se tumpuloitiin salonsairaalassa .. siitä kolmenkuukauden putki eri sairaaloissa ,mutta niin vaan kävi kiitos tyksin huippu hyvän hoitohenkilökunnan , sekä helsingin , henkiin sain jäädä .. jotta täällä sitä stepataan päivä kerrallaan... :) ..yhtä vain olen miettinyt useasti , et miksei se lääkäri, joka pilas terveyteni ,niin ole pyytänyt edes anteeksi .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 20:57

Tavallaan yhden, mutta se on niin pitkä stoori etten jaksa siitä kirjoittaa. Paljon varmaan hoitovirheitä sattuu, ainakin näistä paljon puhutaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 21:19

Isälleni annettiin täysin väärä diagnoosi kahden erilaisen vatsan tähystyksen jälkeen ja jo tuossa vaiheessa kehittyämässä ollut syöpä jäi havaitsematta. Vanhuudenhöperöksi ja luulotautiseksi aika suoraan hänen väitettiin olevan. Kun vihdoin viimein vaivat kävivät sietämättömiksi, oli liian myöhäistä tehdä mitään. Koville otti, että sairaalasta myönnettiin tapahtunut kömmähdys mutta viimein totesivat vain väärän diagnoosin tehdyksi ilman miltään pahoittelua tai anteeksipyytelyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 23:45

Kyllä jos hoitovirheeksi luetaan - erään läheisen ihmisen kohtalo.
Kohtusyövän takia kohdun ym. poiston jälkeen annettu sädehoito tuhosi ohutsuolen, joka vuoden kuluttua piti poistaa melkein täysin. Nyt ei voi syödä rasvaista ruokaa, eikä paino nouse millään 41 kg yli. Ulkonäkö vanheni n. 20 v.
Sädehoitolaitteissa oli silloin jatkuvasti jotain häiriöitä/ongelmia ?
Katukuvassa tulee usein vastaan "samannäköisiä" naisia, ehkä kohtalontovereita. Asiasta ei kuitenkaan kuule mitään puhetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2010 - 00:19

Hoitovirheitä on tullut koettua monestikin.
Ei lääkärin, eikä tk:n toimesta, vaan ihan omasta syystä. Kun on töitä, niin ei aina ole jaksanut noudattaa hoito-ohjeita.
Olen muutaman kerran ennenkin kehunut täällä tk:mme toimintaa. Kaikki tapahtuu nopeasti , hyvin ja niin perusteellisesti, kuin vain näissä puitteissa voi, eikä ainakaan minun kohdalleni ole virheitä sattunut. Sellaisesta mitä tk:ssa ei voi tehdä, saa lähetteen keskussairaalaan. Siellä sitten asiat kestävät, mutta virheitä ei sielläkään ole sattunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2010 - 00:21

Olen kerran saanut..Pärnuun kylpylässä,kun annettin sähköä ja venytystä selkääni...se oli kerrasta poikki..että en pystynyt kävelemään seuraavana päivänä...6 kuukautta kesti senjälkeen..että kykenin menemään töihin..eli pystyin kävelemään ja liikumaan normaalisti..onneksi oli vakuutus joka korvasi..kaikki ambulanssikyydit..kotimatkalle..ja kuntoutuksen..
Olen iki onnellinen,että pysytn nykyään liikumaan normaalisti..
Nyt yriritän auttaa kaikkia ihmisiä..jotka on avun tarpeessa..vaikka olen jo eläkkeellä...
Otin tälläisen avustus työn vielä itselleni..vaikka periaateessa avustan vanhuksia,jotka ovat avun tarpeessa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2010 - 13:38

Arvauskeskuksessa on arvattu väärin mutta asia on ollut sellainen jonka oikean laidan on yksityislääkäri kertonut ja antanut lääkekuurin. On ollut antibioottikuurin tarve vaikka arvaussysteemissä on sanottu että flunssahan kestää helposti 7 viikkoa.... ei se mitään hoitoa vaativaa ole!
Onneksi ei ole mitään vakavaa ollut eikä hoitovirheistä ole tarvinnut kärsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
mvp
Vastattu: 24.03.2011 - 10:35

Mulla leikattiin umppari ja lähetettiin kotiin. Ihan perus leikkaus joka on aika yleinen ja tehään paljon. Tosiasiassa mulla umppari oli puhjennu ja siitä johtuen vatsakalvo ja ohutsuoli tulehtunut. Eli olisi pitänyt huuhdella vatsa ja antaa antibiootteja. Jäi ilmeisesti tälläinen pikkujuttu huomaamatta. Kotiin päästyäni mittasin kuumeen ja se oli 39. Näinpä suunnistin takaisin sairaalaan jossa ihmeteltiin että miksi oli lähetetty kotiin. Tulehdusarvot ovat korkeasti koholla jos on yli 50 ja mulla oli 420. Niinpä jouduttiin tekemään kolme reikää lisää vatsaan tälläisen pienimuotoisen kömmähdyksen takia. Olisi varmaan henki lähtenyt jos en olis tajunnu mennä takasin sairaalaan. Kiitos ammattitaidostanne!