Mitä mieltä olet.Voiko itse vaikuttaa syöpään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 17:28

Uskon kyllä olevan aikalailla mieliala kysymys oman vaikutuksen osalta. Lannnistuahan ei saa missään tapauksessa. Syöpä tulee, jos on tullakseen.

Kysyjän kommentti

Mielialalla on suurimerkitys.Uskon niin itse.Kiitos kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 15:30

tuskimpa siihen suoraan voi vaikuttaa. mutta edesauttamista voi välttää. tupakointi jne. kyllä se syöpä tulee jos on tullakseen.
mua ainakin harmittais sairastua ilman syytä - siksi pidän paheeni.............

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 15:58

Syövän saa hankituksi huonoilla elämäntavoilla, tai sitten ei.
Toisille se ei iske millään, vaikka polttaisi viisi askia päivässä, kuten eräs tuttuni. Hän kyllä näyttää äitiään vanhemmalta. Moni terveitä elämäntapoja viettänyt on kaatunut erilaisiin syöpiin.
Syöpään ei kai itse voi vaikuttaa? Se yleensä paranee, mutta ei aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 16:29

voi olla perintötekijäkin, vaikka söisit ja eläisit kuinkakin terveellisesti,
voit saada syövän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 16:55

Voi ja ei. Juuri äitini mies kuoli keuhkosyöpään. Kova tupakanpolttaja oli nuoresta asti. Ukkini eli ja söi terveellisesti, kuoli vatsasyöpään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 16:56

Suoraan kysymykseen suora vastaus: Tähänastisilla elämäntavoillani olen voinut vaikuttaa siihen, että minulla ei ainakaan vielä ole ollut syöpää. Yritän jatkaa edelleenkin samaa linjaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:01

Mikäli on itsetuhoiset elämäntavat niin varmasti sillä on vaikutuksensa, mutta tiedän ihmisiä jotka viettiväät säännöllisisiä ja terveitä elämäntapoja niin syöpä tuli ja nujersi. Ei vissiin ole nykyäänkään kovin aikaista havatsemismenetelmää kuin paksusuolen tähystys ja säännöllinen mammografia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:09

Kyllä ja ei. Esim. tupakointi lisää merkittävästi keuhkosyöpäriskiä. Toisaalta on ihmisiä, jotka ovat ilänsä eläneet terveellisesti voivat yhtä lailla sairastua ja kuola syöpään. Esim. tätini oli absolutisti, ei tupakoinut ja oli kasvissyöjä, niin sairastui ensin kurkkusyöpään ja sitten maksasyöpään, johon myös menehtyi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:10

Syöpä oli silloin lähes tuntematon puheenaihe, kun minä olisin esim. ruokavaliolla voinut
aloittaa jonkun ehkäisevän hoidon.
Kyllähän ihminen ehkä jotenkin siihen vaikuttaa voi, ruokavaliollakin.
Tupakointi tulisi kyllä poistaa listalta, tai ei aloittaa sitä.
Mielestäni se syöpä on vaikeasti etukäteen ennustettavissa oleva asia.
Kyllähän ns. terveellinen elämä" on hyväksi, katsoipa sitä kantilta jos toiselta.

Lähteet:
oma kannanotto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:59

taidetaan vieläkin tuntea koko taudin kehittymisprossessi niin huonosti että kovasti vaikuttaa arpajaisilta kuka saa, kuka ei (puhkeamisen riskitekijöitä tunnetaan, varmasti ei kaikkia)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 18:11

Syöpä tulee niillekin jotka elävät terveellistä elämää. En siis usko että sitä ihan itse saa hankituksi, kyllä jonkinlainen perimä pitää olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 20:16

Ehkä, ehkä ei. Vaikea kysymys, mutta niin on sairauskin. Se vain tulee jos on tullakseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2010 - 09:26

Tuskinpa voin. Elämäntapani ovat normaalit.
Amerikkalaisten tutkimusten mukaan, jo kauan sitten tehtyjen, mukaan syöpä alkoi huimasti lisääntyä kun siirryttiin käyttämään kemiallisia lannoitteita viljan tuotannossa. Niitä tutkimuksia ei ole vieläkään kumottu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2010 - 19:32

Mielestäni voi yrittää tehdä parhaansa eli liikkua syödä niin terveellisesti kuin pystyy(kaikki ruoka on käsiteltyä tai pissalla kasteltu kuten esim.vihannekset), ei tupakoida, eikä valvoa, ei juoda suuria määriä alkoholia kerralla eikä käyttää lääkkeitä joita ei ole itselle määrätty ja vaikka olisi määrättykkin niin ei käytä turhaan jos ei ole vaivaa yms.

Varmasti on osa syistä perinnöllisissä tekijöissä kuten geeneissä ja toinen osa ympäristössä. Siihen ei kauheasti voi aina vaikuttaa, että missä asuu tai tekee töitä. Tälläisiin asioihin vaikuttaa kovasti raha eli tottakai rikkaan on helpompi juoda oikeata lähdevettä ja hengittää oikeata vuoristoilmaa jossakin Idässä..Köyhät esim Nepalissa,jossakin laaksossa minne laskeutuu kauhea määrä ilmansaasteita eivät voi kauheasti vaikuttaa siihen, että saisivat raitista ilmaan ja välttyisivät keuhkosyövältä ja muilta keuhkosairauksilta.

Suomessa taas esimerkkinä keuhkoahtauma voi johtua perinnöllisestä alttiudesta, mutta jos henkilö tupakoi sairastuu hän todenäköisemmin.