Studio 55 , lääkäri kertoi aurinko rasvoista.Melanoomat lisääntyneet.Käytätkö aurinkovoiteita. Itse en.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 16:51

taitaa melanoomat johtua niistä auringorasvoista,en ole koskaan käyttänyt niitä auringorasvoja enkä myöskään tule käyttämään,syön kyllä raakaa porkkanaa päivittäin jo monen vuoden ajan

Kysyjän kommentti

Kiitos vastanneille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 15:43

Jos matkustan jonnekin hyvin kuumaan paikkaan, niin suojaan arat paikat parina päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 16:28

Hyvin kuumassa paikassa(ei kuitenkaan sauna)käytän alkuaikoina suojavoidetta(kerroin 50)mutta pikkuhiljaa käyttö hiipuu.Kerran "poltin" uidessa selkäni(alkuaikoina kuumassa paikassa)siis araksi ja punaiseksi,kuumotus rauhoittui ja nahkaa lähti,mutta pääsin säikähdyksellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 16:57

Polttavaa säteilyä kannattaa varoa eikä tosiaankaan kannata kärventää itseään liikaa. Rasvoista en tiedä...voi olla montaa mieltä. Paras ottaa aurinkoa vähän kerrallaan, liikkuen. Melanoomat ovat lisääntyneet ja työssäni näen sen. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:03

Nykyisin minulla taitaa olla jo niin hyvät "pohjat", että en enää pala, sitäpaitsi en oleile yhtäjaksoisesti paljaan auringon alla pitkiä aikoja, mikäli se vain suinkin on mahdollista. Suojaan itseni vaatteilla, että en palaisi. Mutta ainahan vaihinkoja sattuu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:04

En käytä, mutta en myöskään ota aurinkoa.
Tulee aurinkorokko iholle heti, olen niin allerginen kaikelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 17:05

81v isäukko oli aina keväällä paljainpäin (yläpää) ja paljain käsin eikä auringossa käyttänyt päähinettä. Ruskea oli kyllä mutta nyt päästä on jäädytetty isija alueita melanomaa. Että näin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 18:10

Jonkin asteista suojaa käytän ja ulkomailla ollessa olenkin enemmän varjossa kuin auringossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 18:21

Olen kesäaikaan ja etelän lomilla paljon ulkona, mutta en mene ehdoin tahdoin makoilemaan auringon alle, vaan olen mieluimmin varjossa. Patikoidessa laitan asianmukaisen vaatetuksen, jossa on aurinkosuoja sekä paljaan ihon suojaksi kunnon kertoimet. Ei ole haitannut ruskettumistakaan, ihan sopivasti saa väriä, ihan papu en edes haluaisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 19:45

Jos otan aurinkoa, niin käytän. Tosin nykyään jää tuo auringon ottaminen hyvin vähälle. Ulkona asun jatkuvasti, mutta muiden töiden merkeissä. Ja täytyy tunnustaa että tuppaa tuo aurinkorasva unohtumaan. Muita rasvoja käytän liiankin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 20:45

en käytä aurinkorasvoja enkä öljyjä, en ota aurinkoakaan, se mitä ulkoillessa normaalisti aurinko tarttuu pintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2010 - 10:06

En käytä rasvoja vaan kosteuttavaa, tuoksutonta aurinkosuojaa, kertoimella 6-15 eli vaihdellen. Iho ei saa palaa ja jos niin käy ihosyöpien vaara lisääntyy. Suomessa ei juurikan aurinkosuojaa tarvitse jos liikkuu ulkona eikä makaa auringonpaisteessa.
Rasva alkaa "kiehua" kuumassa ja silloin iho palaa helposti.