Pian me suomalaisetkin siirrymme SEPA-aikaan? Mistä tuo lyhenne mahtaa tulla ja mitä se tarkoittaa?

Avainsanat: sepa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 16:53

SEPA on jo täällä!

SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area,

"SEPA-maksatuspalvelut käynnistyivät 32 Euroopan maassa 28.1.2008. Niissä edetään vaiheittain ja siirtymäaika kestää vuoden 2010 loppuun asti, jonka jälkeen kaikki ensivaiheen SEPA-palvelut ovat yleisessä käytössä. "

www.opuscapita.fi/opuscapita...Zwod6FwMJQ

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 16:42

oiskos maksuliikenteen yhdistämistä , niin että jokapaikassa käy samat kortit täällä sekä muualla eu-maas , tämä ei ole googlettettua tietoa , jotta saatan muistaa väärinkin ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 16:52

Olen cibyn kanssa samaa mieltä...että samat kortit kävisivät jokapaikassa..se helpottaisi kyllä paljon kortin käyttöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 18:29

Yhtenäinen euromaksualue SEPA (Single Euro Payments Area) tarkoittaa, että keskeiset maksamisen palvelut - tilisiirto, suoraveloitus ja maksukortit - toimivat yhteisin standardein ja käytännöin eri SEPA-alueen maissa sekä maiden välillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 19:13

No tämä on jo helpottava tieto, nyt kun on jos jonkinlaista maksusysteemiä, olen kyllä vielä niin vanhanaikainen, että paljon maksan rahalla, varsin kaupassa talousostokset.
Suurimmat pankkikortilla ja laskut netillä.
Ei taho "huonojalkainen" muutosten perässä pysyä.
toivottavasti se luku "666 " ei tule käytöön, vielä elinaikanani, siinähän olisi vaihtoehdot vahissä.
No tämä nyt vähän leikin varjolla, vaikka kysymyksesä on vakava aihe.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 19:49

Nythän sain tuonkin tiedon. Vähäviisaan vastaus täydellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:55

Pankkiohjelmat ovat jo muuttuneet tuohon systeemiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 09:29

Suomalaisissa pankeissa (ainakin Nordeassa) ollut jo ainakin vuoden käytössä.