Tuleeko ukonilmalla lehmästä huonompaa maitoa?Näin kuulin mutta onkohan tosi?

Avainsanat: meijerit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2010 - 15:35

en tiedä onko sillä nyt mitään tekemistä sen lehmän kanssa. vanha kansa sanoo että maito happanee ukkosella. voisis hyvin pitää paikkansa - painostava, sähköinen ilma. ite en ole päässyt kyseistä asiaa todistamaan. enkä tiedä onko nykyajan käsitellyt maidot yhtä herkkiä reagoimaan ukkoseen kuin puhdas utaremaito jota siis tonkassa pidetty ja sellaisenaan juotu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 14:43

En tiedä, mutta maitoahan se on sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 15:03

Taitaa olla pelkkää tarinaa, kuten monet muutkin ukkoseen liittyvät uskomukset. Voihan tietysti lehmä säikähtää ja erittää enemmän adrenaliinia myös maitoon. Ukonilmalla on myös yleensä hellettä ja maidon säilyvyys voi olla huonompi. Voi olla myös suuri ilmankosteus ja jäähdytysputkistoihin kertyy kondenssivettä ja tippuu maidon joukkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 15:34

Ei ukkonen muuten vaikuta maidon laatuun kuin että ukkosella astiassa olevan maidon sanotaan happanevan nopeammin kuin muuten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 17:01

Kyllä lehmästä tulee samaa maitoa..olkoon ilma mikä hyvänsä...
Kaikki happanee ukonilmalla nopeammin...että ei kannata tarpeetomasti lämpösessä pitää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 18:57

Sanotaan, että ukkon pilaa viilin, kerma ei vatkaudu jamaito happanee ukkoseella.

Ilmiön olemassaolo tiedetään, mutta sitä on tutkittu vähän, että yksiselitteistä varmaa selitystä sille on mahdoton esittää. Tukitjat ovat sitä mieltä, että ilmiö johtuu sähkömagneettsistä säteilystä,koska
ukkonen voi kiihdyttää maidon pilaantumisprosenttia jopa ilmastoidussa tilassa.
Jo ennen ukkosta ja salamointia syntyy voimakkaita laaja-alaisia säkövarauksia, jotka voivat vaikuttaa maidon olemukseen.

Kyllä minä ainakin olen merkille laitanut, että ukkosen jälkeen maidon saa nopeammin heitää ois happamisen takia, viilistä en ole mitään huomannut ja kermaa vatkaan niin vähän, on muotiin tullut
jokapaikan vaniljakastike.

Lähteet:
I osa googlesta, II osa kokemusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 19:46

Saattoipa olla totta, silloin kun ei ollut nykyisiä laitteita lysämiseen. Nythän menee koneella suoraan säiliöön ainakin isoimmilla karjatiloilla. Uskon kuitenkin enemmän tarunhohtoiseen tarinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 20:21

uskoisin että uskomusta on.
eiköhän alkuperäinen kysymys kuitenkin ollut siitä miten maito tulee ulos lehmästä,
eikä maidon säilytyksestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:52

Ei se maito utareissa pilalle mene vaan välivarastoinnin aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 09:21

Voihan ruoka valiossa olla erinlaisuutta. Se taasen vaikuttaa maidon laatuun.