Mikä on Retorinen kysymys?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 12:48

Kysymys, johon ei odoteta vastausta.

Lähteet:
oma opiskelu

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 23:49

retorinen kysymys on kysymysmuotoinen lausuma, johon odotetaan lähinnä samanmielisyyden osoitusta eikä niinkään vastausta

käytetään tehokeinona puheessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 00:13

Retorinen eli puhetaito on oppi menestykkeestä ja vakuuttavasta puhetaidosta.
Sitä on luonnehdittu suostuttelemisen taidoksi.
Retorinen kysymys ei ole takoitettu varsinaiseksi kysymykseksi, vaan sillä pyritään viestittämään jokin asia kysymyksen muodossa.

Asian ulkopuolelta tunne tämmöisen henkilön, kun hän esittää asian kuin kysymyksenä, hän samalla vastaa siihen,"no eikös asia ole näin". Mitäs siihen kuin kohteliaasti sanoo, että joo, vaikka piruja aattelisi mielessään.

Lähteet:
goole alku ja loppu taas omiaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 01:33

Retoriikka eli puhetaito on oppi menestyksekkäästä ja vakuuttavasta puhumisesta. Sitä on luonnehdittu suostuttelemisen taidoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 03:46

Kysymys, johon ei odoteta vastausta. "Eikö tänään olekin hieno ilma?" Tavallaan siis kysymys, jossa on vastaus jo annettu.
Näin pohtii suomen kielen opiskelija...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 16:52

Se ei ole varsinaisesti kysymys lainkaan vaan kysymyksen muodossa esitetty toteamus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 17:00

niitä minäkin teen aika usein miehelleni ....ainakin siltä tuntuu , kun ei vastausta kuulu, mut ei sekään haittaa ....olen jo oppinut hänen puolestaan vastaamaan kysymykseeni....joskus hän kyllä jopa uskaltaa vastata oman mielipiteensäkkin...jolloin olen ihan ooo.--000- 00na :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:25

Se on vähän sellainen että minä kysyn itseltäni jotain johon en kuitenkaan vastaa, kun ei ole tarvetta vastata.