Kenen pitkäaikaisen poliitikon muistopatsas paljastetaan tänään ja missä?

Avainsanat: muistopatsas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 11:44

Pohjois-Savossa Lapinlahden Alapitkän kylässä paljastetaan tänään Veikko Emil Aleksader Vennamon(aik.nimi Fennander) muistomerkki. Muistomerrkin ajankohdaksi on valittu tämä aika,koska on tuolloin kulunut 70 vuotta pika-asutuslain voimaan tulosta.Samalla se on Karjalan Liiton 70-vuotisjuhlavuosi.
Samalla halutaan muistaa yli 400 000 tuhannen siirtokarjalaisen asuttamiseen keskeisesti valikuuttaneen
Veikko Vennamon työtä, Patsas sijoitetaan Lapinlahden asutusmuseon läheisyyteen.
Patsaan on tehnyt Herman Joutseno. Taiteilija on tehnyt Adolf Ehnroothin refielin ja Karjalan siitrtolaisiin liittyvät muistot..Veikko Vennamo oli värikäs suomalainen politiikko, puolueen puheenjohtaja,kansanedustaja ja ministeri.

Lähteet:
google apuna

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 08:29

Lapinlahdella Pohjois-Savossa paljastetaan tänään Veikko Vennamon muistomerkki. Lapinlahden Alapitkällä, Asutusmuseon läheisyydessä sijaitsevalla muistomerkillä halutaan muistaa Vennamon työtä sodanjälkeisen asutustoiminnan hyväksi.
yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2010 - 13:51

Lapinlahdella, Veikko Vennamon muistomerkki. Muistomerkin on suunnitellut taiteilija Herman Joutsen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 07:35

Kyllä kansa tietää ja näköjään napsulaisetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 17:12

Veikko Vennamon, joka teki ison työn karjalan evakoiden asuttamisessa Suomeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:09

Vennamon Veikkohan sellaisen saa.