Mikä on tunnetuin suomalainen almanakka, milloin se ilmestyi ensimmäisen kerran?

Mikä almanakka tai kalenteri sinulla on käytössäsi.

Avainsanat: tunnetuin almanakka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 20:11

Tunnetuin suomalainen almanakka on ollut Helsingin yliopiston Yliopiston almanakka. Se on ilmestynyt suomenkielisenä vuodesta 1705 ja ruotsinkielisenä jo 1600-luvulta alkaen.

Vuoden 1705 almanakoista on jäljellä kaksi, mutta niistä puuttuvat etukannet. Kaikkien tallessa olevien suomalaisalmanakkojen kalenteriosuudet asetettiin verkkoon syksyllä 2005. Vanhimmat arkistosta löytyvät kalenterit ovat almanakan edeltäjiä, käsin kirjoitettuja sivuja 1300-luvulta, jolloin kirjapainotaitoa ei ollut edes keksitty.
Almanakan pääosana on varsinainen kalenteriosasto, jossa on lueteltu kaikki vuoden päivät siten, että siitä näkyy, miksi viikonpäiväksi mikin vuoden päivä kyseisenä vuonna sattuu. Usein samoille taulukkomaisille sivuille on merkitty myös kirkolliset ja muut juhlapäivät, nimipäivät, liputuspäivät, kuun vaiheet sekä auringon nousu- ja laskuajat.

Monissa almanakoissa on varattu tilaa myös muistiinpanoja varten. ym.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 00:02

Kansan almanakka nykyisin Yliopiston almanakka. Ilmestyi ensi kerran 1700-luvun alussa ja nimimuutos tehtiin Yliopiston almanakaksi tehtiin 1990-luvulla.

Käytössäni on pankilta ja liitolta saamani almanakat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2010 - 00:07

Maarit 77 kiitos sinulle, just kirjoitin muistiinpanoni paperille ja aloin kirjoittamaan tekstiä, niin
Sinulla oli jo valmiina sama vastaus. Katos nopeus on valttia tässäkin joskus.
Samoin olisin minä kirjoittanut.

Lähteet:
google, hukkaan mennyt tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 06:47

Taitaa tuokin olla jo katoavaa kansanperinnettä koko almanakka. Lehdistä saa kohta kaiken mahdollisen tietoon, kännykät käyvät muistiinpanovälineinä ja tietokone kertoo loput.