Mikä ero on työntekijällä, toimihenkilöllä, alemmalla toiminhenkilöllä, ylemmällä toimihenkilöllä?

Yllä olevaa kysytään nykyään usein kaiken maailman kaavakkeita täytellessä, josta ite kukin menee ymmälle (tai sit mä ainoo epätietoinen?), kiitos jo etukäteen vastauksistanne...

Avainsanat: toimihenkilö työntekijä alempi ylempi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.08.2008 - 17:16

Toimihenkilö on yleisnimitys yksityisessä liikkeessä tai yrityksen palveluksessa olevasta työntekijästä. Toimihenkilö on työntekijä, johon työnantaja soveltaa toimihenkilöiden työehtosopimusta.

Vaikka työsopimuslaki koskee kaikkia työntekijöitä, on polemiikkia synnyttänyt eri työntekijöihin ja eri toimihenkilöryhmiin sovellettavat eri työehtosopimukset (TES). Myös toimihenkilöiden määrittely työsopimusjuridisesti osoittautunut haasteelliseksi: Työtuomioistuimessa on riitautettu useita toimihenkilöiden soveltamisalaan kuuluvia ay-liittojen välisiä kanteita. Yksityisellä sektorilla toimihenkilöiksi määritellyillä työntekijäryhmillä (toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt) on oikeus valita keskuudestaan omat luottamushenkilöt. Heihin sovelletaan eri työehtosopimusta (TES). Määrittelyn, onko henkilö ylempi toimihenkilö vai (alempi) toimihenkilö, tekee työn johtamisoikeutensa (direktio-oikeus) turvin työnantaja.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Toimih...nkil%C3%B6

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2008 - 11:23

Meillä töissä tehtaan puolella ollaan työntekijöitä ja toimiston puolella toimihenkilöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2008 - 21:14

tutuissa firmoissa jako toimihenkilöiden ja ylempien sellaisten välillä käy lähinnä sillä perusteella, millainen oikeus on määrätä työajasta ja sen käytöstä (sekä omastaan että muiden)