Kysymyksessa on paljon puhuttu eutanasia, hyvä kuolema, armokuolema, mitä nyt kukin käyttää. Mitä ajatuksia Sinulla on siitä?

Puhuvat kuolinpilleristä,-etten kärsisi liikaa ja liian pitkään. Milloin olen niin heikko, että ehdottavat jo sitä minullekin? Jumala päivieni antaja ja kantaja, verenpaine nousee jo ajatuksestakin. Älköön kukaan ulkopuolelta sanelko lähtöni aikaa. Antakaa jotain kipuun ja
pysykää lähellä, jos uskallatte. Muuta minä en tarvitse.

Lisätty: 21.05.2010 - 00:36

Pitäisi olla kysymyksessä, ei kysymyksessa

Avainsanat: olisiko se kaunis ja terveys(kategoria)vai politiikka ja yhteiskunta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.05.2010 - 09:08

Muuta en osaa sanoa mutta koneilla ym. apuvälineillä ei saisi elämää ylläpitää esim.aivokuolleet yms.Veljeni loukkaantui tapaturmaisesti ja eli neliraajahalvaantuneena 13v vaikka lääkärit antoi alle vuoden elinaikaennusteen.Puhumaan pystyi ja pää kääntyi,ei muuta.Oli diakonissalaitoksella lahdessa sen 13 v ja kävin usein katsomassa.Otettiin joskus konjakkia ja juteltiin paljon kun oli yhden hengen huoneessa.Hänellä säilyi huumorintaju ja halusi elää vaikka se oli ulkopuolisesta aikas karmee tilanne.Siihen kyllä auttoi usko tuonne"yläkertaan"...Taas hiukan poikkesin itse kysymyksestä mutta semmoinen oon...

Kysyjän kommentti

Kiitos. Kyllä siitä yläkerrasta on joskus apua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.05.2010 - 00:26

Kyllä mikäli on halvaantuneena vuoteenpohjalla ja kuulee mutta ei pysty kommunikoimaan niin onko se ihmisarvoista elämää

Lisätty: 21.05.2010 - 00:28

Hyvä mutta erittäin vaikea kysymys.Onko siihen vastausta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 09:25

tarpeellinen jollekkin kuolevalle joka sen haluaa, jos sitä ei käytetä terveydenhuollon säästöjen takia.
jos ihmisellä sietämättömät tuskat ja vielä sietämättömämmäksi tulossa, eikä mitään ole enää tehtävissä ja selväjärkisesti haluaa elämänsä kärsimysten ja tuskien pitkittymisen päättyvän.

isotätini vuonna 1989 kaatui löi päänsä eikä tullut tajuihinsa, oli aivokuollut, sydän toimi koska oli tahdistin ja patteri kunnossa. lopetettiin nesteytys ja letkuruokinta, 2-viikkoa makasi suu auki terveyskeskuksessa, ei tiennyt tästä maailmasta mitään, tapettiin janoon ja nälkään, karkeasti sanottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 09:26

Viime aikoina kuolema on ollut hyvin usein ajatuksissani läheiseni äkillisen poismenon johdosta. Hänen lähtönsä oli sellainen kuin hän oli ainan toivonut: nukahtaminen ikuiseen uneen omassa vuoteessa. Aion tehdä hoitotetamentin, sillä eräs tuttavani oli jo viimeisillään kuolemassa keuhkosyöpään, kun hän sai keuhkokuumeen ja hänet täytyi elvyttää elämään, muuten hän olisi kuollut. Ironista: tämän elvytyksen jälkeen hän joutui vielä kärsimään kovat kivut ennen armollista kuolemaa. Tiedän myös tapauksen, jossa kivun lievitystä jatkettiin potilaan omaisten toivomuksesta ja ehkä kuolema tästä nopeutui muutamalla tunnilla. En voi sanoa mikä on oikein tai väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 10:32

On jossain tapauksessa huonoista vaihtoehdoista paras.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 20:59

Olen sitä' mieltä, että eutanasia on paikallaan silloin, jos potilas on sitä itse toivonut.Parempi on lähteä kivuttomasti, kun kerran jokaisen on se matka mentävä. Hirveä ajatus, että joutuisi makaamaan suu auki tietämättä maailman menoista yhtään mitään, vuositolkulla.
Olen tehnyt asianmukaisen tahtotestamentin.Lomakkeita on saatavilla täältä netistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.05.2010 - 22:07

Jossain asiassa soisin sen ihmiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 15:51

en usko saavani sen parempaa kohtelua / paikkaa taivaassa vaikka kuinka kärsisin maan päällä. pitää päästää irti kun ei enää jaksa.
mä olen antanut määräyksen että tietyissä tapauksissa haluan päiväni päättyvän muun kuin "normaalin" kautta.