Mikä ja missä on Suomen korkein vapaana virtaava vesiputous?

Piipahdin siellä tänään katsomassa vesitilannetta ja nappasin muutaman kuvan mitä nyt pikku kameralla saa.

Lisätty: 20.05.2010 - 07:31

Pikkuisen siitä on kättä väännettykin mikä on putous ja mikä koski, mutta sama se minulle. Kauniita putouksia on Suomessa paljon. Itselle jäi mieleen viime syksystä se Auttiköngäs...siellä ainakin koski kuohui. Joka tapauksessa olikin vierähtänyt jo yli 10 vuotta siitä, kun viimeksi kävin Korkeakoskella vaikka se lähellä onkin. Kiitokset kaikille kuvalinkeistä.

Avainsanat: putous koski

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2010 - 15:56

Korkeakoski on Suomen korkein vapaana virtaava vesiputous, joka sijaitsee Maaningalla. Koski on osa Korkeakoskenjokea eli Löytynpuroa, joka saa vetensä useista pienistä järvistä, ja laskee noin kahden kilometrin päässä koskesta Maaninkajärven Tuovilanlahteen. Kosken kokonaisputouskorkeus on 46 metriä.

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.05.2010 - 16:25

Olisko se tämä jonka kuvasin 1992.
www.panoramio.com/photo/27448914

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 16:33

Ikuisuus ja tulkintakysymys www.kajaaninyliopistokeskus....kosket.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 16:58

Oon käynynnä Korkeakoskella ihimettelemässä. Vietin viikon 2001 Maaningalla ja mukavaa oli. Jäi vain pieni ihmetys. Liekö koski ollenkaan. Kesällä kun olin, niin virtausta sai oikein hakea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 19:44

Korkein vapaana virtaava putous sijaitsee Puolangalla ja on nimeltään Hepoköngäs. Putouksen korkeus muistaakseni 28 m. Käyty on ja monta kertaa. Upea paikka. Jos Kainussa päin ajelette, niin kurvatkaa putouksen kautta.

Lisätty: 19.05.2010 - 19:46

Kävin netistä vielä tsekkaamassa, oli korkeus lyhentynyt 24 metriin. Linkissä upeat kuvat.
www.tutka.net/~septol/hepokongas.html

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 20:38

Hepoköngäs.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 21:54

Olipa kauniita kuvia.Ihana oli katsoa. Kiitos teille kaikille.Minä arka noita linkkejä käyttämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.05.2010 - 22:31

Jäänyt on näkemättä. Mutta varmasti henkeäsalpaavan kaunis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 23:34

Suomen korkein vesiputous on Korkeakoski Maaningalla. Korkeakoskenjoen vesi putoaa 46 metriä rotkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 01:33

Fjälluputous Kevon reitillä. Mutta siellä ei päivässä piipahdeta. Koko reitin pituus on noin 55 km ja putous on melkein keskivälissä reittiä.