Jos olet kelan päivärahalla ja teet töitä jonkin verran, ottaako kela takaisin tienaamasi rahat päivärahastasi ?

Saako tienata ollenkaan kelan pv rahalla ollessa? Entä liiton rahalla, kun on?
Ystäväni väittää, että ei saa tienata lainkaan kelan / liiton pv rahalla ollessaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.05.2010 - 11:06

Päivärahaa on niin monenlaista ? Yleensä tulot vaikuttavat tukiin.
Tämä on niitä "köyhyysloukkuja". www.kela.fi
Peruspäiväraha www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument
Työttömät Työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja koulutustuki
www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument
Liiton asiat - katso liittosi sivuilta tai työttömyyskassasta www.tyj.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.05.2010 - 11:59

Mielestäni ei saa jatkuvasti olla ansiotyössä sillä päivärahathan ovat työttömyyspäivärahoja. Jos antaa vääriä tietoja, asia on rikos ja siitä joutuu oikeuteen. maksettuja päivärahoja tulee takaisinperintään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.05.2010 - 12:00

Kelan päiväraha pienenee jos sinulla on muita tuloja. Näin muistan jonkun kertoneen. Ja lisäksi aiheuttaa aikamoisen paperisodan sinun ja Kelan välillä. Itselläni ei ole asiasta kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 12:09

Kyllä se on monenmoisen asian summa, selvitä tarkemmin kelasta, jos aiot lisätienastia hankkia.
Jos ole Kelan päivärahalla, niin kaikki tulot huomioidaan sitä laskettaessa.
Jos saat asumistukeakin, se vaikuttaa myös siihen. Kannattaa selvittä ensin asia.

Lähteet:
oma toteamus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 12:49

niiltä päiviltä jolloin työtä teet, et ole oikeutettu kelan tai liittosi päivärahaan.
siis olet ilmoitusvelvollinen tekemästäsi työstä.
kela tai liitto / työttömyyskassa perii takaisin maksamansa päivärahat , jos jäät kiinni pimeästä työstä.

mutta ota toki yhteyttä kelaan tai liittosi työttömyyskassaan, saat varmaa tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 13:12

Käyppä kelassa keskustelemassa.Sillä selviää.Kysele niin kauan että ymmärrät.Ne on palvelu ammatissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 13:46

Lopputulos saattaa olla negatiivinen. Eli kela ottaa huomioon ansiot päivärahaa määriteltäessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 18:05

Nuo ovat niin kimurantteja asioita että parempi kysyä asiaa Kelassta. Saat ainakin oikeat ja täsmälliset ohjeet eikä tule sitten jälkikäteen ikäviä ylläreitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 23:52

Tarkista asia, ja käy kelalta kysymässä miten on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.05.2010 - 14:15

Tarkistusvaiheessa voivat siihen jotain sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 16:49

Eikös enää kirjoiteta Kelan lappuunokaisen päivän kohdalle "työtön, työtön työtön, työtön..." jne ja sitten jollekin päivälle "töissä", mikä aiheutti hirveän paperisodan ja pahimmassa tapauksessa maksun lykkäyksen, kun Kela odotti, että mahdollisia töissäkäyntipäiviä tulee lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2010 - 22:39

Kelata saa kyllä tiedon..miten käy jos teet töitä..