Missä sijaitsee Suomen keskipiste?

Avainsanat: suomen keskipiste

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.05.2010 - 18:49

Ei kovin kaukana täältä meiltä. Siellä missä lienee se Piippolan vaarinkin talo.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.05.2010 - 15:34

Piippolan kunta on 465,86 km² kokoinen alue Oulun läänin eteläosassa, Pohjois-Pohjanmaalla. Piippola sijaitsee maantieteellisesti Suomen keskipisteessä, sillä Suomen maantieteellinen keskipiste todellakin löytyy Piippolan Leskelän kylästä, 4-tien (E75) varrelta.

Lähteet:
www.piippola.fi/sivu/fi/tiet.../sijainti/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 16:51

Suomen valtakunnan maarajojen ja aluemeren ulkorajan muodostaman tasoprojektioalueen painopiste osuu lähelle Kärsämäen keskustaa.

Manner-Suomen keskipiste sijaitsee Puolangan keskustan pohjoispuolella, kantatien 78 varrella Housuvaarassa, noin 10 kilometriä pohjoiseen Puolangan keskustasta.

Luotan näihin tietoihin; www.maanmittauslaitos.fi/Def...on=publish
Väestön painopiste on Forssan eteläpuolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 17:20

Suomen keskipiste - onko sitä?

Valtion keskipisteellä voidaan tarkoittaa monta eri asiaa. Suomessa Puolangalle määritetystä pisteestä on tarkoituksella käytetty ilmausta ’keskikohta’, koska se on määritetty mantereen pohjoisimman (Nuorgam) ja eteläisimmän kohdan (Hangon Tulliniemi) maantieteellisen leveysasteen puoliväliin ja ko. kohdalla olevan itäisimmän (valtakunnanraja) ja läntisimmän pisteen (Oulunsalo) pituusasteen puoliväliin.

Mutta keskipisteitä on laskutavasta riippuen muitakin. Maanmittauslaitoksen yli-insinööri Reino Ruotsalainen on Kärsämäen kunnan pyynnöstä tehnyt aiheesta selvityksen: Suomen keskipisteistä (pdf).

Selvityksessä on esitelty kuusi eri tavoin määräytyvää Suomen keskipistettä:

1. Aluemerikeskipiste (1.7.1995 lähtien)

Suomen valtakunnan maarajojen ja aluemeren ulkorajan muodostaman tasoprojektioalueen painopiste osuu Haapajärven kaupungin Kuusaan kylään.

2. Mantereen ja saarten keskipiste (maa-alue)

Suomen valtakunnan maarajojen ja merenrantaviivan rajaaman tasoprojektioalueen ja merialueen saarten painopiste osuu Piippolan kuntaan Talasnevan itäpuolelle.

3. Manneralueen keskipiste

Suomen valtakunnan maarajojen ja merenrantaviivan rajaaman tasoprojektioalueen painopiste osuu Kestilän kuntaan Syväjärven luoteispuolelle.

4. Aluemerikeskipiste (ennen 1.7.1995)

Suomen valtakunnan maarajojen ja aluemeren ulkorajan muodostaman tasoprojektioalueen painopiste osuu lähelle Kärsämäen keskustaa.

5. Talousvyöhykekeskipiste

Suomen valtakunnan maarajojen ja talousvyöhykkeen muodostaman tasoprojektioalueen painopiste osuu Haapajärven kaupungin Tukkolanrantaan.

6. Ns. manner-Suomen keskipiste Puolangalla

Puolangalle määritetty Manner-Suomen keskikohta perustuu valtakunnan pohjoisimman ja eteläisimmän mannerpisteen leveysasteen keskiarvoon pohjois-eteläsuunnassa ja tälle kohdalle piirretyn leveyspiirin (Oulunsalo – valtakunnan itäraja) puolittamiseen. Piste osuu Puolangan Housuvaaran länsipuolelle (noin 64.949145 astetta pohjoista leveyttä ja 27.422844 astetta itäistä pituutta), mutta sen monumentti on rakennettu päätien varteen.

Lähteet:
Jumppiksen linkki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 18:34

Manner-Suomen keskipiste sijaitsee Puolangan keskustan pohjoispuolella, kantatien 78 varrella Housuvaarassa, noin 10 kilometriä pohjoiseen Puolangan keskustasta.

Tämä laskennallinen keskipiste sijaitsee pohjois–eteläsuunnassa Manner-Suomen eli Nuorgamin ja Hangon Tulliniemen välillä olevan kuvitellun viivan puolivälissä, ja tällä kohdalla itä–länsisuunnassa Oulunsalon ja valtakunnan itäisimmän pisteen välillä olevan kuvitellun viivan puolivälissä.

Laskutavasta riippuen "Suomen keskipisteitä" on muitakin.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 19:05

Tuossa yks kesä ajelin Puolangalta Tampereelle ja tuolla merkkipaalulla myös poikettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 11:42

Ensin tuli mieleen että jossain Savossa se on mutta muisti toimi eli Piippolassa joka kuuluu entiseen Oulun lääniin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.05.2010 - 15:07

Siellä missä vaarilla on se talo: Piippolassa.