Nokkoset ovat kiusallisia kesällä, tiedätkö miksi ne polttavat?

Avainsanat: nokkoset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.05.2010 - 18:31

Nokkosen lehdissä ja varsissa on polttiaiskarvoja. Nokkosta kokettaessa polttiaispintakarvan
varsi murtuu ja siitä purkahtaa iholle polttavaa muurahaishapon kaltaista nestettä.
Nuoret nokkoset polttavat vähemmän kuin täysikasvuiset. Polttavuus katoaa kuumennettaessa.
Voi käyttää pinaatin sijaa.
Nokosella poltetun ihon pikahoidon saa sillä, että nokkosen varsita puritaa nestettä

Lähteet:
googlesta koottu

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.05.2010 - 14:15

Nokkosella on polttiaiskarvoja lehdissä ja varressa. Sitä pideltäessä menee rikki tuo karva ja tulee happoja ulos joka polttaa ja kirvelee .Muurahaishapon tapaista.Se häviää keitettäessä ja kuivattamalla.Hyvää pinaattia ,ravintoarvot paremmat. Keräsin nuoria nokkosia eikä ne kovasti polttanut .Jokunen tuikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 14:59

poltikarvajuttu tuli jo selvitettyäkin,

mutta ainakin viime kesänä nokkoset olivat näillä kulmilla 'kiusallisia' ja tautisen näköisiä koska olivat täynä etanoita

(etanat söivät oikein urakalla nokkosen lehtiä, olivat ehkä kuulleet kuinka terveellisiä ne ovat)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 20:17

Olen kuullut jonkun tekevän jopa nokkoskeittoa. Epämiellyttävä ajatus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 11:50

Nokkoskeitto on hyvää ja terveellistä, eikä keitetty nokkonen enää pistele eikä polttele.
Täällä Pohjois-Lapissa ei kasva nokkosia, paitsi yhdessä salaisessa paikassa kasvoi
(ainakin vielä jokunen vuosi sitten) POLTINKARVATTOMIA nokkosia. Suuri harvinaisuus. Niitä en kyllä raaskinut kerätä ja kattilaan laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 13:35

Nokkosen lehdissä ja varsissa on polttiaskarvoja. Niitä kun kuivaa, niiden ollessa vielä nuoria, saa tehtyä hyviä nokkossämpylöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 18:35

nokkoslettujakin voipi tehdä, mutta itse olen kyllä niitä täst vattupuskien kupeesta myrkytellyt , kun en tykkää yhtää niiden poltavasta voimasta ... kyllä ne ovat hyvin ravintorikkaita , jos tykkää nokossist niin kannattaa käyttää ja laittaa ruan joukkoon ... olen syönyt eikä se sen kummoisempaa minusta ollut , kuin pinattikaan... jot ihan hyvä ja en tykkäis pahaa vaix kasvais täl tontil jossin muualla , kuin tuos mis poimitaan vattuja , miettii .. joskos hakis etanoita niitä syömään .. mut sit ne ötökät taas söis kaikkea muutakin hyötypuskaa , vihannesta täst puutarhast , et eipä taida olla kannattava homma sekään nokostuhojaa :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.05.2010 - 23:29

Polttiaisjuttujen takia. Epämiellyttäviä varsinkin silloin jos ne osuvat kriittiselle alueelle pissireissulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 18:47

Polttiaskarvoillaan saa aikaan ikävän poltteen iholle.