Onko mielstäsi kirkon on taivuttava avaamaan rippisalaisuus hyväksikäyttötapauksissa ?

Kirkkolain aukko paikataan tarvittaessa muuttamalla lastensuojelulakia, Risikko painottaa.

(HELSINGIN SANOMAT Lauantaina 15.5.2010 – Kotimaa)

Avainsanat: rippisalaisuus kirkko lastensuojelulaki hyväksikäyttö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.05.2010 - 07:57

onhan laissa pykälä:
10 § (24.7.1998/563) Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättäminen. Joka tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon, surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmisryöstön, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (24.1.2003/17)
Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei kuitenkaan tuomita rangaistukseen sitä, jonka olisi rikoksen estämiseksi täytynyt antaa ilmi puolisonsa, sisaruksensa, sukulaisensa suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa taikka henkilö, joka asuu hänen kanssaan yhteistaloudessa tai on muuten näihin rinnastettavan henkilökohtaisen suhteen takia läheinen.

mielestäni kirkon on taivuttava.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.05.2010 - 09:05

Kyllä tällaisessa asiassa ehdottomasti. Edellä tulikin varsin tyhjentävästi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 10:50

Kyllä siellä on varmaankin tapahtunut vuosien mittaan ihan hirvittäviä asioita. Ei se niin pyhä paikka ole ettei rikoksia tuotaisiin julki. Ehdottomasti pitäisi.Mun tulee Kyllikki Saaren tapaus mieleen aina kun puhutaan kirkosta.Ihmeellistä että joku niin pyhää että voidaan peittää taakse sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 11:08

Ehdottomasti on minunkin mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 13:06

Kyllä on, ehdottomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 14:55

Ehdottomasti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 21:06

Konnat rautoihin ja hyväksikäyttäjät erityisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.05.2010 - 22:52

Ilman muuta olisi. Eihän pedofiilejä voi suojella rippisalaisuuden takia. Miten se voisi oikeuttaa roistoja joutumasta tuomiolle. Kaikki asiat vaan esille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 10:44

samaa mieltä täälläkin;ehdottomasti ei mitään suojelua lasten hyväksikäyttäjille.päinvastoin julkiseksi asioihin liittyvät henkilöt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 13:44

Kyllä olisi. Tällaisia tapauksia ei saa tapahtua, eikä niitä pidä salata. Olen aivan järkyttyneenä seurannut pedofiilikeskustelua. Lisäksi vielä kyseessä on kirkon miehet, joiden pitäisi näyttää muille esimerkkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2010 - 16:56

Mielestäni kyllä jo pelkästään hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.05.2010 - 21:22

Äly hoi ja ymmärrys älä jätä - sanottiin minulle usein pienenä. Sama pätee nytkin. Silloin kun on noin kamalasta asiasta kysymys, on se äly ja ymmärrys paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 12:13

Kyllä kirkon täytyy paljastaa rikolliset. Ihan tarpeeksi kauan ovat niitä suojelleet.

Lisätty: 18.05.2010 - 11:46

Kirkko on jo muutenkin sen verran vaikeuksissa että olisi parasta ottaa nyt lusikka kauniiseen käteen ja tarttua tehtyihin synteihinsä. Eräs "korkea pappikin" esitti hienovaraisia vastaväitteitä....tuntui aika pahalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 16:54

Tämä on sellainen rikos, että se pitää pappien paljastaa ehdottomasti.