Mitkä kaupungit ovat jugendin helmiä?

Lisätty: 16.05.2010 - 07:19

Oli eilisessä lehdessä juttua, että ne ovat Riika ja Helsinki.

Avainsanat: kaupungit euroopan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.05.2010 - 21:47

Riika ja Helsinki mainitaan Euroopan helmiksi jugend-tyylistään.
1800-1900 luvulla Helsingissä ja Riiassa oli samantapaista arkkitehtuuria.
Riiassa en ole koskaan käynyt, mutta Helsinki on entinen kotikaupunkini.
siihen, että Helsinki on yksi Euroopan hienoimpia jugend-kaupunki on tarvittu
ulkopuolinen ammattilainen, joka on huomioinut 1800-1900 luvun taitteessa
jugend-tyyliset talot.
Sanovat, että yhdella ratikka kierroksella, voi nähdä paljon Jugend-tyylisiä taloja.
Katajanokalla Luotsikatu 1 on mm. eräs talo, joka on mainittu.
Onpa minun nykyisellä kotipaikallanikin kansallisromattisia Jugend helmiä.
mm. Keuruu-Haapamäen asemaseutu ja Pihlajaveden erämaakirkko, Keuruun ja Petäjäveden
vanhat kirkot. Täytyykin katsoa sillä silmällä, katos kun en ole ennen hoksannut.

Lähteet:
googlea kurkkasin ja omia ajatuksia lisäsin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.05.2010 - 20:58

pikkaisia jugendin helmiä on talella vielä ainakin Helsingissä ja Turussa (Tampereella koittavat polttaa ois viimeisetkin rippeet)

Latviasta löytyy Riika

"Daugava-joen varrella sijaitseva Riika on yksi Euroopan kauneimmista kaupungeista upeine jugend rakennuksineen, lukuisine puistoineen ja bulevardeineen. "

ja onhan niitä vielä jäljellä monessa muussakin paikassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2010 - 20:58

Ainakin ÅLESUND

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2010 - 20:59

turku , tampere siellähän nyt just yx sellaineen palaakin parast aikaa ...
mut minusta vois olla pariisi, riikka, tallinna ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2010 - 21:28

Täällä tautisessa Turussa niitä rakennuksia on paljon. Eivät ole vielä kaikkia purkaneet. Vaara kyllä nykymenolla piilee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 00:03

City Link-Attica kauppakeskus , Ateena
Capitolio Cinema , Lissabon
Eden Teatteri , Lissabon
Apollo Victoria Theatre, Lontoo
Daily Express-rakennus vuonna Fleet Street , Lontoo
Senaatin talo , Bloomsbury , Lontoo

Suomesta ainakin Turku, Tampere, Helsinki ja Kokkola.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2010 - 15:06

Täällä Turussa tietenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 12:03

Jugendia löytyy pitkin Eurooppaa, en nyt pitäisi mitään Suomen kaupunkia kovin erinomaisena jugendkaupunkina sillä meillä on tuhottu paljon kaunista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 21:11

Varmaan useimmissa Keski-Euroopan kaupungeissa on vielä jugendia, Suomessa ehkä Helsingissä ja Turussa.