Meillä kevään ensimmäinen karhuhavainto, on muualla tavattu karhua?

Lisätty: 12.05.2010 - 19:09

Kymen riistanhoitopiirin alueella tallustelee petoyhdyshenkilö Juha Sormusen mukaan jo noin sata karhua. Joukkoon mahtuu noin parikymmentä naarasta, jotka ovat talvella synnyttäneet uuden pentueen.

Karhujen määrän kasvaessa myös karhujen ja ihmisten kohtaamiset lisääntyvät.

Hanhijärven ja Pahaojan maastossa Lappeenrannassa on viime viikkojen aikana liikkunut kolme karhua. Karhuista yksi on täyskasvuinen ja kaksi muuta erauspentuja. Karhut ovat liikkuneet lähellä asutusta.

Avainsanat: etelä saimaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 20:18

Ei ole nalleja näkynyt. Ei oikeita, eikä valtion.

On ikävää jos oikeat karhut tulevat liian lähelle asutusta, saa pelätä ulkona liikkumista.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 18:21

ainoastaan verokarhu muistuttelee olemassaolostaan,
ei ole vielä tehnyt kotikäyntejä, mutta lappusia jo lähettelee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 19:02

Ei ole ainakaan kuulunut..että olisi karhuista havaintoja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 20:25

Yksi varusmies vietyään suunnistus merkkejä iltasella metsään ,väitti nähneensä karhun .Paikka on meiltä noin kilometri metsään päin ,suon laidalla.Siitä noin kuukausi aikaa.Paikalla kävi tutkijoita jotka eivät jälkiä nähneet.Paikalla kamalan paljon poliiseja.Tiedustelimme että olisiko karhu ammuttu kun porukkaa noin paljon maastossa.Mutta vastaus jäi saamatta.Minä vetosin eläinten puolesta .Antaa eläinten olla jos eivät asetu keskelle kaupunkia asumaan.Metsät on eläimiä varten.On aivan mahtavaa katsella omin silmin isoa rauhallista eläintä.

Lisätty: 12.05.2010 - 20:29

Aikaa kulunut noin 7-8 vuotta kun sanoin miehelleni että pellolla tuossa karhun kakkakasa.Tutkin kaikin kirjoin kasaa ja tulin samaan tulokseen .Jäljistä oli vaikea erottaa.Joten silloin jäi paremmin tutkimatta.Minä en pitäisi mahdottomana jos karhun täällä näkisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 10:33

paikallis lehti kirjoitti ja oli oikein kuvakin nallen tassuista , jotka olivat tuolla naapurikunnassa sauvossa .. en sitten tiedä vaikka oiskin jossain tääläkin päin käyskennellyt , mutta en ole ainakaan vielä kuuluut kenenkään kertovan , et ois moista otusta nähnyt nyt tääläkään päin suomen kamaraa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.05.2010 - 13:49

Kissaäitihän se kirjoitti jo viikko sitten, että hänen kaverinsa oli nähnyt karhunpennun tiellä ajaessaan töihin. Se lienee ollut ensimmäinen näillä nurkilla. Lehdestä luin, että niitä todella liikkuu täällä päin, joten varovainen saa olla kun tuolla metsässä yksin käppäilee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 21:48

Keski-Suomessa Äänekoskella oli karhu jo muutama päivä sitten hortoillut taajama-alueella ihmisten pihamailla. Oli jopa uinut kapean salmen yli ja kömpinyt metsän siimekseen.