Missä rauhassa Suomi menetti Viipurin ensimmäisen kerran venäjälle?

Avainsanat: suomi menetti viipurin venäjälle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 14:05

Uudenkaupungin rauha v. 1721
Uudenkaupungin rauhanneuvotteluissa v. 1721 ruotsalaiset yrittivät saada Viipurin "Suomen avaimena" takaisin Ruotsin puoleiseen Suomeen, mutta venäläiset katsoivat sen olevan kovin lähellä Pietaria, ja niin valtakuntien raja alkoi Viipurin länsipuolelta Virojoelta. Siten myös Viipurin linna, joka perustamisestaan v:sta 1293 alkaen v:een 1710 asti oli, ollut ruotsalaisten ja heihin liittyneiden suomalaisten hallussa joutui nyt rauhanteossa venäläisten haltuun.

Lähteet:
www.luovutettukarjala.fi/pit...tm#Kesäkuu v. 1944

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 06:56

Haminan rauhassa,joka allekirjoittiin 17.9. 1809 Ruotsi luovuttui koko Suomen Venäjälle.
Siihen liitetttin jo alueita, jotka oli luovutettu jo Uudenkaupungin rauhassa 1721. Myös Ahvenanmaa oli
luovutetulla alueella.

Lähteet:
google typistettynä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 07:36

Vai luovuttivat vasenkätiset tappajat Suomen Venäjälle kokonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 08:35

V. 1809 , Ruotsi menetti Suomen Venäjälle.

Lisätty: 12.05.2010 - 10:50

Haminan rauhassa siis....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 09:23

Historian kirjassa kerrotaan, että kyseessä oli Haminan rauha 1809. Suomi joutui Ruotsin vallan jälkeen Venäjän vallan alle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 09:55

sodissa menetetään, rauhansopimuksissa sitten selviää mitä

Suuren Pohjan sodan jälkeen vuonna solmitussa 1721 Uudenkaupungin rauhassa Venäjän keisarikunta sai Viipurin Ruotsilta.

Lisätty: 12.05.2010 - 11:22

ja jos ihan pilkuntarkkoja halutaan olla, niin itsenäinen Suomi menetti Viipuri ensimmäisen kerran Moskovan rauhassa :

Moskovan rauha oli Suomen ja Neuvostoliiton 12. maaliskuuta 1940 välillä solmittu rauhansopimus, joka päätti talvisodan. Rauha astui voimaan 13. maaliskuuta

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.05.2010 - 21:50

Tämän kaupungin historia kertoo näin:
fi.wikipedia.org/wiki/Hamina

Lähteet:
wiki