Oletteko koskaan päässeet seuraamaan linnun pesintää - näin läheltä ? Kaupungissa sekin voi joskus olla mahdollista.

Rastaan pesä on kerrankin ikkunan tason alapuolella, n. 3 metrin päässä makuuhuoneen ikkunasta, digikameran zoomi ei riittänyt mihinkään, mutta digivideokamerassa on kunnon zoomi, sekä still-kuvan ottomahdollisuus.
picasaweb.google.com/1168546...anPesinta#
Tiedätkö mikä on rastaan tarkempi lajimääritelmä ?

Lisätty: 12.05.2010 - 00:32

VV:lle - täällä on tosiaan vaarana ja riesana varikset, harakat, naakat, kalalokit ja oravat, tuskin kaikki poikaset selviävät hengissä tänäkään vuonna.

Avainsanat: linnunpojat lintu rastas linnunpesä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 08:28

hyvä kuvasarja.
Kankaanpään Paattikoskella asuessa, olin viikatteella niittämässä talon viereistä niittyä, onneksi viikate oli niin ylhäällä, etten tuhonnut luhtakerttusen kotia, nopsaan hain kameran ja otin muutaman otoksen, ohessa yksi:
www.napsu.fi/matkailu/matkak...Kankaanpää
peittelin hyvin pesän heinillä, ettei vihollinen löytäisi. koirat vahdin niin etteivät juoksennelleet sinnepäinkään. poikaset selviytyivät, emo ei hyljännyt pesää, muutaman kuvan myös nappasin kun jo alkoi höyhenpeite kehittyä. sitten yhtenä aamuna pesä oli tyhjä, emo opetti niitä lentämään viereisessä lepikossa siellä ne sirkuttivat emonsa kanssa.

Räkättirastas (Turdus pilaris) on rastaiden (Turdidae) heimoon kuuluva keskikokoinen lintu.

Kysyjän kommentti

Oikein laadukas kuva.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.05.2010 - 23:56

No siinähän olet päässyt aitopaikalle seuraamaan poikueen kehittymistä

kuvassa pesivä lintu vaikutti kovasti räkättirastaalta (Turdus pilaris), jos kokonaisen linnun näkisi tämän arvion voisi varmistaa (tai 'laulun' kuulisi sillä äänestä ei voi erehtyä)

itsellä on ollut jo useamman kevään mahdollista seurailla autokatoksessa räystään alla pesivää mustarastasta, sen poikueista vaan menee iso osa kissanruuaksi, sillä näillä kulmilla on vaelteleva kolli tihutöissään joka kevät

seuraileppa kehitystä, toivottavasti varikset, harakat tai oravat eivät käy harventamassa poikuetta (niinkuin todella usein käy)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 00:15

Turdus pilaris.Taitaa olla.Olin onnellinen poikasten puolesta olivat hyvässä hoidossa ja turvassa toistaiseksi.Aivan varmasti kiva seurata tuota kasvun ihmettä ja emojen ruuan kantamista.Mummollani ja papalla oli postilaatikko puinen jossa kansi hieman rikki.Kesäisin kun meni postia hakemaan siellä pieni lintu hautoi pesässä munia.Posteljoonikin koitti sitä postia laittaa varoen kun oli täynnä linnunpoikasia .Ainakun sen aukaisi pienet suut oli ammollaan.Kyllä posti oli välillä oikein ongelma linnuille ja päinvstoin.Laatikko ei ollut suuri.Kyllä ne aikahyvin vaan selviytyi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 02:01

Olivatpa he suloisia, näin läheltä en ole päässyt seuraamaan. Hienot otokset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 09:34

Asun puisessa rivitalossa ja lintujen pesiä on räystäiden alla aika monta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 11:28

Asun kaupungissa puiston lähellä erään kerran teki rastas väärään koloon pesänsä ja linnunpoikien kasvamisen alussa joku isompi otus vei ja tyjensi pesän. Minä itse kuvasin kehitystäsitä alusta asti, nyt tarkistanut joka vuosi kolon ja yksikään lintu ei ole tehnyt siihen pesää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.05.2010 - 21:25

Mökillä on haavassa linnulla pesä, mutta en edes sitä ole nähnyt kuinka poikaset lähtevät ensilennolleen. Tekevät sen varmaankin aina viikolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 21:34

Hyvin läheltä pääsin juuri tänään seuraamaan, kun räksä oli tehnyt mökin aitan ovipieleen pesän. Raukkaparka lennähti pois pesästä kun lähestyin aitan ovea. Onneksi huomasin pesän ja jätin menemättä aittaan ihan räksän perherauhan vuoksi.