Missä on tallella maailman suurin puinen sotalaiva ja miksi se aikoinaan upposi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2008 - 19:45

Hei!
Suurimmasta en mene takuuseen, mutta Ruotsista, Tukholmasta löytyypi Wasa-Skeppet, eli Wasa -laiva. Paikan nimi on ylättävää kyllä Wasa- museet.
Laiva upposi neitsytpurjehduksellaan,
www.vasamuseet.se/InEnglish/...nnish.aspx

Uppoamissyyksi on myöhemmin todettu laivassa, rakennusvaiheessa tehdyt ennaltasuunnittelemattomat muutokset, jotka tekivät laivasta epävakaan ja kallistuessaan laiva ei enää oiennut suoraan...
Wikipedia kertoo laivan uppoamissyystä lyhyesti seuraavaa: " Vasan uppoamissyy oli liian ylhäällä ollut painopiste, minkä vuoksi pienikin kallistuminen riitti kaatamaan laivan. Vasa yksinkertaisesti oli liian painava ja kellui liian ylhäällä vedenpinnasta."
fi.wikipedia.org/wiki/Vasa_(laiva)

Lähteet:
Wikipedia; Wasa-museon kotisivut

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.08.2008 - 08:49

Yhdysvaltojen sisällissodan alkaminen kiihdytti purjelaivoista muodostuvan laivaston loppua. Pohjoisvaltiot polttivat Norfolkissa olevat laivansa 20. huhtikuuta 1861 estääkseen niiden joutumisen Etelävaltioiden haltuun. Osa laivoista ei kuitenkaan tuhoutunut täydellisesti.

Fregatti USS Merrimack oli upotettu niin kiireellä, että sen runko ja höyrykone olivat lähes ehjiä, joten etelävaltiolaisen Stepen Malloryn ehdotuksesta se nostettiin ja sen ylärakenteet panssaroitiin. Tuloksena syntynyt laiva sai nimekseen CSS Virginia.