Millaisia ovat kiniittiset teokset?

Avainsanat: kiniittiset teokset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.05.2010 - 08:10

Kineettinen taide perustuu liikkeeseen, kuten mobilet tai liikkuvia osia sisältävät veistokset ja rakennelmat. Liike voi vaatia katsojan aktiivisuutta tai esimerkiksi koneistoa, tietotekniikkaa tai magneettisuutta.
Kineettisiksi on kutsuttu myös rakennelmia, jotka muuttuvat odottamatta kun katsoja siirtyy paikasta toiseen ja liikevaikutelmien luominen vuoronperään syttyvien ja sammuvien valojen avulla

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 20:37

Kineettisen taiteen valtavirtana on pidetty yleensä kolmiulotteisia rakennelmia, joihin sijoitettiin mekaanisesti liikkuvia osia. Teosten liikkeen voimanlähteenä toimi esim. moottori, sähkö, magneettisuus tai katsojan lihasvoima. Kineettisenä taiteena tunnetaan myös mobilet eli satunnaisesti ilmavirran yms. vaikutuksesta liikkuvat rakennelmat. 1900-luvun loppupuolella teknologian kehittyessä useat taiteilijat ovat tehneet kineettisiä teoksia, joissa liikettä on ohjattu tietotekniikan avulla. Kineettisen maalaustaiteen teoksia on kutsuttu optiseksi taiteeksi. Kyseisiin teoksiin luotiin värähteleviä, katsojan havaintokokemusta häiritseviä optisia liikeilluusioita käyttämällä hyväksi mm. mustan ja valkoisen vastakohtaa tai värikontrasteja esim. sakkiruutukuvioiksi sommiteltuna tai nauharakennelmana. Liikettä voitiin saada aikaiseksi myös muotoja muuttamalla ja vääristämällä tai valaisemalla teoksen eri osia vuoronperään sykkivän mainosvalon tavoin. Lisäksi katsojan liikkumista teokseen nähden voitiin hyödyntää optisen illuusion aikaansaamiseksi.

Lähteet:
virtuaaliyliopisto.jiy,.fi