Oletko juonut grappaa, piditkö mausta? Missä maassa grappa valmistetaan.

Avainsanat: grappa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 09:15

Juomiseksi sitä tuskin voi kutsua, mutta snapsin parin verran viimeksi viime viikolla, siellä grappan syntysijoilla

tätä 'Bersluskonin pontikkaa' on myös hyvin montaa laatu/maku tasoa, pääosin riippuen siitä kuinka paljon vaivaa tislauksessa on nähty (so. kuinka paljon sikunaöljyä on jäjellä)

- jos joskus joudutte tilanteeseen jossa 'pitäisi' ottaa grappaa, kysykääpä Gandolin-merkkistä -

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 06:29

Olen grappaa maistanut, ei ole minun juomani, Italiassa sitä valmistetaan viinirypäleet kun on ensin puristettu viiniä varten ja jämistä tehdään tätä vahvempaa viinaa ( ponua se on).

Lisätty: 10.05.2010 - 08:22

Samanlaista pahan makuista on Slivovits, luumun jätöksistä keitettyä pontikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 07:04

en tykkää, hyvin valmistettu pontikkakin on parempaa. smaksak.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 07:51

en ole kuullut nimeäkään, saati maistanut. Tietoa tämäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:26

Jotta viinaa voidaan kutsua grapaksi, se täytyy tehdä rypäleistä, jotka on kasvaneet ja puristettu Italiassa. Samoin tislaus täytyy tapahtua italialaisessa tislaamossa.

Viinirypäleiden kuoret ja muut osat (it. vinaccia) tuodaan käytettynä panimoon tai käytetään panimossa. Käymisen jälkeen käynyt materiaali kuumennetaan keittimessä (it. an alambicco), tislataan kahteen kertaan ja jäähdytetään. Tuloksena on 75-prosenttinen grappa. Tämän jälkeen se laimennetaan vedellä ja jatkokäsitellään.

Myrkkyä kaikki tyynni. En ole maistanut, enkä maistakkaan (pontikaa).

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.05.2010 - 10:58

En ole ikinä kuullutkaan. Mitä se on?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:12

Pari kertaa on tullut maistettua.
Haju ja maku aivan hirveitä, vaikka kuinka hienossa pullossa olivat. Väärin keitetty, sanon minä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:19

Olen maistanut ja se kerta jäi viimeiseksi. Italiassahan tuota tuotetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 13:06

Olen maistanut, jotkut grappat ovat tosi pahoja, toiset vähän parempia. Italiassa olen maistanut eka kerran, on italialainen juoma.
Helsingissä toimii muuten grappaseura....en ole jäsen kuitenkaan, taitaa olla enemmänkin herraseura ja pakko olla Italiaan hurahtanutta väkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 18:51

Ei pahempaa juomista voi olla..on todella pahaa..kerran olen maistanut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 18:53

Italialainen alkoholi, kuulemma pontikkaa. Olen maistanut ja kerta riittää. Kuulemma näissä on kovastikin laatueroja, hinnoissa ainakin. Olen kyllä nähnyt erään, joka ensimmäistä kertaa lipitti grappaa ja seuraavana päivänä teki "kuolemaa".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:52

Kaikkia kyllä tuonne kurkkuuni kaadan, mutta nyt tuli outo juoma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 00:23

Italiassa harrastavat,halpaa viinaa,jota ravintolan isäntä mielellään kaataa vierailleen pienet lasilliset,snapsin tapaan.Kerran sain tajuttoman hyvää mustikkagrappaa,siinä viinan voimakkuus,mutta ei liköörin makeutta,kertkaikkisen hyvää samoin kuin limonella(italialaisella sitruunalla) maustettu grappa.