Kerro jotain mitä tiedät venäläisestä ruokakulttuurista?

Avainsanat: venäläinen ruokakulttuuri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 11:57

Ensin tuosta Borssi-keitosta. Sehän ei ole alun perin venäläinen, vaan muistaakseni ukrainalainen keitto. Borssia tosin syödään usein Venäjällä. Ihmisiä on pakkomuutettu ympäri ämpäri Venäjän maata, joten keittotaito on levinnyt kansan/eri kansallisuuksien keskuudessa. Borssin kanssa on aina tarjolla smetanaa ja pieneksi hakattua raakaa valkosipulia. Valkosipulia laitetaan ekaksi lautaselle, sitten keitto ja lopuksi smetana.

Venäjällä tarjotaan usein alkukeitto tai salaatti tai zakuski. Alkukeitto ei ole kovinkaan ruokaisa, vaan hyvin liemekäs. Keiton kanssa nautitaan leipää ilman voita tai leikkeleitä. Pääruokana on usein kalaa, kanaa tai sianlihaa. Lisukkeina on riisiä, perunaa tai makaronia eri muodoissaan. Usein emännät tarjoavat ruuan kanssa hapankaalia tai sieniä yms. mitä ovat säilöneet itse. Jälkiruokana voi olla täytekakkua/konvehteja ja kahvia tai teetä.

Mikäli käy teellä/kahvilla tuttavan luona, niin usein saa emännän erilailla valmistamia blinejä smetanan tai jonkun muun herkun kera nautittavaksi. Ruoka- ja teepöydässä otetaan aina ryyppy terveydeksi ja toivotellaan kaikkea hyvää ja horosaa isäntäperheelle.

Ruokajuomana on yleensä ollut tuoremehua. Useimmiten omenamehua. Tomaattimehua juodaan myös jonkin verran ja joskus se korvaa muun alkuruuan.

Ei kaikilla mummukoilla ole varaa kolmeen ruokalajiin. Olen nähnyt sellaisenkin jääkaapin, jossa ei ollut valon lisäksi kuin kulhollinen kaalia.

Kahviloissa on tarjolla erilaisia täytekakkuja, leivoksia ja pullia ja tietenkin piirakoita. Piirakoiden täytteenä voi olla kaalia, lihaa, kananmunaa, riisiä tai syksyllä omenatäytteiset ovat aika yleisiä. Mielikuvitusta vaan. Hyviä ovat. Täytekakkuja ostetaan viemisiksi, tuliaisiksi ja muuten vaan herkutteluun.

Ravintolassa syödään yleensä alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri. Juomana vissyy, olutta, mehua tai viiniä ja votkaa. Usein ravintoloissa on hää-, synttäri- tai valmistujaisseurueita, jotka ruokailevat pitkän kaavan mukaan. Snapsit kuuluvat pöytään pienine puheineen ja toivotuksineen niin juhlissa kuin vain ystävien kesken.
Menussa on usein maininta Seljanka. Voit varautua mihin keittoon hyvänsä, jos et muista kysyä mitä sisältää tänään. Lähinnä sellainen yleisnimitys keitolle kuin keitolle.

Sienet, kalat, kana, kaali, blinit, smetana ja keitot ovat aika keskeisiä aineksia venäläisessä keittiössä. Siperiasta tullut vaikutus, pelmenit, voi ostaa valmiina kaupasta pakastealtaasta ja nauttia lisukkeiden kera.

Rasva, jota käytetään ruuanlaitossa ja paistamisessa on kasviöljyä. Öljyssä paistetaan blinit ja kuhat ja kaikki muukin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 06:44

Minä en paljoa tiedä heidän ruokakulttuuristaan mutta tykkään venäläisestä ruuasta ja joitakin valmistan itsekin kun on meillä juhlat, olen sen verran slaavilainen. Silliä venäläiseen tapaan, borssikeittoa, kaaliruokia, sienisalaatteja ja sieniä monessa muodossa, kalaherkkuja pienistä kaloista, ja blinejä voin tehdä vieraille , en kuitenkaan kaviaarista, en itse blineistä välitä. Suolakurkkua olen joinakin vuosina vähän tehnyt.

Lisätty: 10.05.2010 - 09:30

Seljankaa teen monta kertaa kesällä.Pientä kalaa ja paljon vihreää, ja hyvä tumma leipä ja voi, kelpaa kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 09:48

paljonhan idästä on tullut asioita (sapuskaa-zakuski) meidän omaan keittiöömme,

itselle nyt ensimmäiseksi tulee mieleen että sieltä naapurimme ruokapöydässä viihdytään pidenpään ja sieltä löytyy enemmän 'liemiä' ja rasvaa kuin mihin kotona ollaan totuttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.05.2010 - 11:03

Kuulin aikoinani, että joka paikkaan tunkevat sitä kaalia. Sittemmin siellä kyymmenkunta kertaa käyneenä, huomasin että kaalia ei ollut missään tarjolla eikä missään muodossa. Borsh-keitto oli ihanaa, muuten kyllä käyttävät kamalan paljon rasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:21

Blinit, kaviaari ja vodka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 13:10

Venäläisestä ruoka-ja juomakulttuurista tiedän ainakin sen että suolakurkut, smetana,blinit kuuluu asiaan. Ruokailevat pitkään ja hartaasti kun kutsuvat vieraita. Syödään ja juodaan, eli ei pelkkää juomista niinkuin osalla suomalaisista.
Helsingissä on muutama venäläinen ravintola, aikoihin ei ole tullut käytyä vaikka yksi on aika lähellä kotia eli samassa kaupunginosassa.
Erilaisia piiraita siellä myös valmistetaan ja kalaa aika paljon käytetään raaka-aineena.
Teetä ei pidä unohtaa myöskään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 17:57

Eipä juuri kiinnosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 18:44

Asuin lapsuudessa ravintola Saslikin vieressä ja kävimme siellä sunnuntaisin lounaalla. Kaukosen aikaan ruoka oli todella hyvää, nyt viime kerrat ovat olleet pieniä pettymyksiä, ei voi sanoa huonoksi, mutta ruoassa ei ole enää "sitä jotain". Eniten pidän keitoista ja blineistä ja mädistä, saslikit maistuu myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2010 - 14:50

Suolaista, rasvaista, etikkaista ja paljon viinaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2010 - 18:49

Kulttuurista en tiedä mutta hapankaali lienee herkku ja vitamiinipommi ja sopivasti vodkaa ennen syödessä ja sen jälkeen