Jos ystäväsi, kaverisi, poikakaverisi, läheinen jne toivottaa sinulle käyttäen omaa nimeäsi esim:

ystävä: mitä Seijalle kuuluu, odotan( mitä sulle kuuluu)
Pokakaveri: Hyvää yötä Seijalle, odotan ( hyvää yötä sinulle ) jne.
Eli mitä sinulle kertoo tällainen ihminen joka käytää nimeäsi joka asiassa?

Tunnetko itsesi vieraaksi? Oletko tälle ihmiselle tärkeä jne? Miten koet sen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 01:16

Hän on kohtelias ja huomaavainen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 23:14

Eräs ystäväni käyttää nimiä puhutellessaan ihmisiä.
Hän on minusta kohtelias.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:15

luullakseni se on englanninkielestä tarttunut tapa, (näennäisläheisyyttä)

vähän sitä vielä korva vierastaa, mutta tuntuu olevan lisääntymässä jatkuvasti,
henkilökohtaisen suhteen syvyydestä ja aitoudesta se ei mielestäni kerro yhtään mitään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:42

Joskus se voi olla kohteliasta.. Jos on paljon porukkaa ja kaikki höpisee ja sitten joku sanoo sun nimen ja kysyy kuulumisia.. Tavallaan siinä väen paljoudessa joku haluu kuulla nimenomaan sen mitä juuri sinulle kuuluu. Mutta jos puhelimessa kävis noin tai kaksin ollessa, niin pitäisin sitä aika outona ilmiönä.. Just sillai et okei, me ei sit ehkä tunneta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 04:29

Mä kokisin sen vähän teennäiseksi ja tuon "odotan"-sanan hokeminen lauseen lopussa tekisi, ettei se kuulosta oikein suomelta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 05:13

Niin minä voisin sanoa, että se olisi ehkä kivakin, jos joku puhelimessa sanois "mitä sinulle Sirkkaliisa kuuluu"?.
Mutta mitä se odotan siellä perässä tekee. Kirjeen lopussa on paikallaan ,odotan vastausta. Keskusteluusa vieraamman henkilön ollessa kysymysessä, mutta jokapäiväisten tuttujen kesken, en sitä
nimeäkään kaipaa.Kyllä se menee"mitäs sulle kuuluu, melläpäin puhutaan mulle ja sulle, ei
jokapäiväiseesa kielen käytössä minulle ja sinulle. Olisi Arvi Lind minun puhuessa paikalla hyvä olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 07:39

Jos tuttu henkilö käyttää nimeäni kuvaamallasi tavalla se mua kyllä ärsyttää samoin jos käyttää hän-sanaa (mitä hänelle kuuluu?)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:17

Enemmän kannaattaa olla huolissaa, jos lakkaa käyttämästä. Käyttäminen osoittaa suurta kiinnostusta ja kohreliaisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:45

Määrätyissä tapauksissa se on kohteliasta, esim. puhe päivänsankarille tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 09:35

minusta se kyl tuntuis aika vieraalta ...jotenkin etäiseltä....ainakin jos mieheni noin juttelis....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.05.2010 - 11:11

Olen kuullut paljonkin tuollaista puhetyyliä. Se nyt vaan on niin yksinkertaista, että joillakin on sellainen tapa. Ehkä jo kotoa opittu. En minä hämmenny enkä pidä outona sellaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:25

Minusta turha hokeminen on liikaa. En pitäisi siitä, jos mieheni puhuttelisi minua koko ajan etunimelläni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 17:58

on välillä hyvä käyttää nimeä. mutta tuntuisi todella oudolta jos mieheni sanoisi minulle hyvää yötä eija.....höh. hyvää yötä kultsi on parempi:)
samoin kun puhun kavereiden kanssa puhelimessa, eka repliikki saattaa olla, kato morjens, mitä ämmä/nainen? jne. meillä ( kavereilla jne ) se on eräänlainen syvemmän ystävyyden merkki ettei sitä etunimeä käytetä. tiedän kuka olen, ja yleensä se toinen tietää kuka olen. on eri asia puhua suht ventovieraan / jonkun verran tutun kanssa ja käyttää nimeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:49

Sellainen ihminen on katsonut liikaa Kauniita ja Rohkeita. Siellä se on ihan vakiotapa.
En itse tykkäisi käyttää enkä välttämättä halauisi että nimeäni lausuttaisiin turhaan.