Huhtikuun myydyimpiä kirjoja ovat ja oletko lukenut?

Lisätty: 10.05.2010 - 17:29

Puhdistus tuli luetuksi jo kauan aikaa sitten, vaikuttava. Kirjailija on fiksu nainen ja ulkomuotoa en käy arvostelemaan. Tällä hetkellä luen Peter Franzenin kirjaa Tumman veden päällä. Helposti luettava, mutta koskettaa syvältä.

Avainsanat: suosikki kirja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 08:38

"Omassa kirjakaupassani" eli Akateemsiessa on myydyimpien esittelypaikka ja siellä on romaaneista kärjessä ollut Hannu Väisäsen kirja, jota luen parhaillaan. Myös Hanna tuurin uusi kirja on aika kärjessä.
Oksasta en ole lukenut enkä lue, pätkiä teksteistään olen lukenut kyllä eikä kiinnosta. Riittää kun näkee Oksaskan livenä silloin tällöin.... säikähtää joka kerta ja se riittää!!

Lisätty: 10.05.2010 - 10:35

Suosituimmuuslistat ovat varmasti erilaiset maan eri osissa. Oksanen myy varmaan Keski-Suomessa koska on sieltä päin lähtöisin.

Kysyjän kommentti

Onneksi olkoon "omasta kirjakaupasta". Suosituin kirjalista oli jossain lehdessä...mutta en enää muista järjestystä. Oli siellä Hannu Väisänen, Sofi Oksanen, Peter Franzen ja moni muu. Puhdistus oli mielestäni vähän erikoinen, paljastava ja todenmukainen. Kirja ei ollut ns. helppolukuinen kaikilta osin vaan pisti ajattelemaan, miettimään ja pohtimaan. En tykkää lukea liian "helppoa" tekstiä jota taasen on tuo Franzenin kirja. Kannattaa silti sekin lukea.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 17:58

Aamulehden mukaan:

Sofi Oksasesta on tullut suomalaisten kestosuosikki. Oksasen romaani Puhdistus keikkuu jälleen Mitä Suomi lukee -tilaston kärjessä. Se on huhtikuun listalla kotimaisen kaunokirjallisuuden myydyin teos.
www.aamulehti.fi/uutiset/kul...ssa/178228

täällä niistä lisää:
yle.fi/uutiset/kulttuuri/201...origin=rss

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 18:15

onhan noita tavailtu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.05.2010 - 19:14

Jos se on puhdistus, niin ihmettelen. En pitänyt kirjasta yhtään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 19:27

en ole lukenut Sofi Oksasen kirjoja yhtään ja en varmasti tule lukemaankaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 19:57

Entätiedä, onko jo huhtikuun myydyimpiä kirjoja mutta huhtikuussa joka tapuksessa ilmestyi Merja Rehnin (Olli Rehnin puoliso) teos hänen elämästään komissaarin vaimona. En ole vielä lukenut mutta kirjastosta sen olen jo varannut.
Tuon edellämainitun Sofi Oksasen Puhdistuksen luin ja minusta se oli aika ahdistavaa luettavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:06

En ole selvillä myydyimmistä kirjoista. Olen viime viikot tavaillut Eckhart Tollen ajatuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:09

En ole lukenut Puhdistusta kirjana, mutta näin sen hyvin vaikuttavana teatteriesityksenä. Ei taida enää mennä, olisin suositellut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 01:00

Wsoy uutuudet:

-Kuiskauksia kaikkeudesta
Dooley, Mike
-Nuoruusikä. Miten lapsesta tulee nuori aikuinen
Sinkkonen, Jari
-Parasta ikää
Olkinuora, Hilkka
-Lasinkirkas, hullunrohkea. Aila Meriluodon elämästä ja runoudesta
Rajala, Panu

Tammen uutuudet:
-Echenoz Jean: Pitkä juoksu
-Mercier Pascal: Yöjuna Lissaboniin
-Keyes Marian: Tuiki tuiki tähtönen, tuossa muutamia uutuuksia

Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto Sofi Oksasen Puhdistukselle
Kirjailija Sofi Oksanen (s. 1977) on nimetty vuoden 2010 Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi romaanillaan Puhdistus (WSOY 2008). Kirjan ruotsinnos Utrensning ilmestyi tammikuussa Albert Bonniers Förlagin kustantamana ja Janina Orlovin kääntämänä. Palkintosumma on 350 000 Tanskan kruunua eli noin 47 000 euroa. Palkinto luovutetaan Pohjoismaiden neuvoston 62. istunnon yhteydessä Reykjavikissa marraskuun 2010 alussa.

Ote palkintolautakunnan perustelusta:
"Sofi Oksasen Puhdistus-romaani sijoittuu Viroon ja kulkee kahdella aikatasolla, mutta sen aiheet – rakkaus, petos, valta ja avuttomuus – ovat ajattomia. Puhdistus väreilee jännityksestä: vaietut salaisuudet ja mitä häpeällisimmät teot leviävät kuin rihmasto läpi kirjan ja pakottavat lukemaan.

Vuoden 2010 Alvar Renqvist–palkinto Anna-Kristiina ”Tittuli” Kerviselle
Vuoden 2010 Alvar Renqvist–palkinto myönnetään Anna-Kristiina ”Tittuli” Kerviselle

Suomen Kirjasäätiö perusti vuonna 1998 Alvar Renqvist -palkinnon, joka jaetaan vuosittain tunnustuksena ansioituneelle kustannustoimittajalle. Palkinto rahoitetaan Suomen Kirjasäätiöön nimikkorahastoon kuuluvasta Alvar Renqvistin rahastosta. Palkinnon suuruus on 3 000 euroa. Palkinto jaetaan nyt kolmannentoista kerran.
Palkinnon jakamisesta päättää Suomen Kirjasäätiön hallitus kolmijäsenisen Alvar Renqvistin rahaston palkintolautakunnan esityksestä. Tänä vuonna palkintolautakunnan jäseninä toimivat kustannusjohtaja Minna Castrén, kustantaja Niko Aula ja kustantaja Aleksi Siltala.

40 vuotta tieto- ja kaunokirjallisuuden kustannustoimittajana työskennellyt Anna-Kristiina Kervinen edustaa sitä mikä suomalaisessa kustannustoimittajassa on parasta: laaja-alaisuutta, yli genrerajojen liikkuvaa asiantuntemusta sekä jalostunutta kirjallista makua. Kervisellä on tinkimätön halu toimia tekstin parhaaksi sen kaikilla osa-alueilla niin, että siitä iloitsevat ja pääsevät nauttimaan sekä kirjailija että lukija. Kervisellä on huomattava kulttuuritietous hallussaan. Hän on ammattitaitoinen, paneutuva, innostunut lukija, mutta samalla havainnoissaan tarkka ja tarvittaessa riittävän kriittinen. Hän on valmis hankalissakin tilanteissa seisomaan kirjailijansa tukena ja kannustajana. Usein hän toimii myös kirjailijoidensa mentorina ja ideoijana.

Aikaisemmat Alvar Renqvist -palkinnon saajat ovat Päivi Vallisaari, Pauli Kojo, Vappu Orlov, Taina Shingler, Sauli Järvinen, Risto Rantala, Ani Kuusjärvi, Alice Martin, Margareta Teir, Anja Salokannel, Arja Kanerva ja Kristiina Sarasti.

Uutuuksista luen suurimman osan. Tarkkaa listaa en pysty tekemään huhtikuun myydyimmistä kirjoista, koska minulla pitäisi olla kustantajan listat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:50

Ei sitä mökillä tule luettua. On muuta puuhasteltavaa. Lokakuussa sitten voi jonkun lukaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:36

En ole lukenut yhtään kirjaa pitkään aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 19:02

En ole lukenut puhdistus kirjaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2010 - 14:38

En ole lukenut ja kotimainen kirjallisuus ei kiinnosta ollenkaan kuuluu samaan kategoriaan kuin elokuvat harva kotimainen on hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:43

En ole vielä lukenut, yöpöydällä pölyyntyy entisestäänkin kaksi aloitettua kirjaa.