Mustia tulppaaneita? Onko niitä?

Avainsanat: uusi laji väri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 18:12

Mun perenna-ja tulppaanipenkissä oli pari vuotta sitten niitä ns.mustia tulppaaneja,mutta se sävy todella syvä lila.Joku tai jotkut pupelsivat sipulit eli se oli sen lorun loppu;nyt jännään minkälaisia "tuontitulppaaneja"paljastuu,viime syksynä maahan pantuja.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Oikeasti mustia tulppaaneita ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 17:26

Itse asiassa mustat tulppaanit eivät ole harvinaisia - mustia tulppaaneita ei ole olemassakaan! Sen sijaan on hyvin, hyvin syvän violetteja tulppaaneja, joista jotkut näyttävät lähes mustilta. Tarunomaista mustaa tulppaania on etsitty vuosisatojen ajan.
Hollantilaiset jalostajat ovat saaneet aikaan joitain erittäin syvän violetin sävyjä. Queen of Night esimerkiksi on virallisesti luokiteltu ”syvän samettimaisen punaisenruskeaksi” ja on hyvin, hyvin tumma väriltään.
www.tulppaani.info/kauppapuu...endocument

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 19:01

muistan lapsuudesta mustan tulppaanin mutta vuosien saatossa haaleni ihan tummaksi violetiksi!..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 19:36

Äitini istutti mustan tulpaanin mukuloita syksyllä, mutta kolme nousi kituliaasti,
ja ne eivät olleet mustia vaan jotain tumma sininen tai vähän punaiseenkin vivahtava sininen.
Tästä on jo vuosia aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 19:43

Tuollahan noita vastauksia onkin ettei IHAN mustia ole kehitetty mutta valkoisesta on tehty mustia apteekista saatavalla karamellivärillä.Veteen vain mustaa väriä niin kukka imee itseensä melko pian mustan värin ja varsi sekä lehdet hiukan tummuu vihreämmäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 20:02

Kyllä niitä on ja itsekin olen mustia tulppaaneita mukulasta kasvattanut. Eka kesänä kukkivat hienosti mutta sitten myyrän pirulaiset tuhosivat kaikki tulppaanini väristä riippumatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 20:23

Sama juttu kuin minun kaipaamani mustan ruusun kanssa. Vaikka kuinka paljon etsii, niin ei ole löytynyt. Jos on tulppaanilla sama tarina, niin älä vaan lähde hakemaan. Pysyttele napsuttelun parissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 01:06

Räväkämpiä vaihtoehtoja hakeville tulppaanien väreistä löytyy satoja vaihtoehtoja. Itse asiassa tarjolla ovat kaikki värit sinistä ja aitoa mustaa lukuunottamatta. Sinisiäkin on kyllä tarjolla, mutta ne on värjätty valkoisista tulppaaneista. Nykyiset mustiksi sanotut tulppaanit ovat todellisuudessa tummankarmiininpunaisia, eivät oikeasti mustia.

Suomalaisten suosikkeja ovat keltaiset, punaiset, vaaleanpunaiset ja oranssit tulppaanit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:20

Tuppaanien värit ovat usein värjäyksen tulosta, mustiakin on, mutta harvoin niitä näkee. Ovat kyllä tummanpunaisia, eli hiilenmustia nuo mustiksi kutsutut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:39

Olen minä kukkakaupassa nähnyt mustia tulpaaneja sekä ruusuja. Sellaisen olen saanut itsekin.