Mitä muuta kuin autoja Henry Ford valmisti mm. vuonna 1928. Liittyy liikkumiseen.

Avainsanat: teollisuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 28.08.2008 - 18:46

Fordson on Ford Motor Companyn tavaramerkki, jonka nimellä valmistettiin traktoreita 1920-luvulta vuoteen 1964. 1965 alkaen Fordin valmistamat traktorit olivat nimeltään jälleen Fordeja.

Henry Ford kehitteli 1890-luvulla höyrykoneella toimiva vetolaite, ja 1900-luvun alussa rakennettiin polttomoottorilla käyviä vetäjiä. 1913 valmistui agrimotor tai automobile plough:ksi kutsuttu autoaura.

Kehitettiin myös autotraktoria, jossa Fordin T-mallin autosta saatiin puolessa tunnissa traktorin kaltainen vetolaite. Autoja traktoreiksi muuttivat Fordin itsensä lisäksi myös Standard-Detroit Racor Co:n Tracford ja Shaw Manufacturing Galesburgissa, Kansasissa vielä 1920-luvullakin. Minnesotassa Staude-yhtiö valmisti Eros-nimisiä muunnostraktoreita, jollaiseen irlantilainen Harry Ferguson suunnitteli kaksisiipisen auran.

Minnesotalainen yritys, jonka palveluksessa oli Ford-niminen mies, rekisteröi Fordin itselleen traktoritavaramerkkinä, minkä vuoksi Henry Fordin piti muodostaa Henry Ford and Son -yhtiö vastaamaan Fordin traktorintuotannosta. 1916 kehitettiin rungoltaan valettu Fordson-traktori. Traktorista tuli kevyt, koska se ei vaatinut itsekantavana erillistä runkorakennetta.

Ensimmäisen maailmansodan johdosta Britannian hevosia oli runsaasti otettu sotapalvelukseen, minkä vuoksi elintarvikehuollon kannalta oli tärkeä korvata hevosvoimaa traktoreilla. Britannian hallitus tilasi 1917 Fordilta 6 000 traktoria, minkä perusteella traktorien laajahko sarjavalmistus saattoi Fordilla alkaa. Tätä ennen brittihallitus oli pyytänyt piirustuksia ja etsi tehtaan paikkaa Britanniaan, mutta ei löytänyt sellaista eikä aloittanut traktorinvalmistusta Britanniassa.

Traktorituotantoa suunniteltiin Irlantiin 1917 Harry Fergusonin aloitteesta. 1919 aloitettiin Fordsonien kokoaminen Irlannissa ensiksi yhdysvaltalaisista osista, sittemmin myös brittiläisiä osia käyttäen Corkissa. 1928 Fordsonit tehtiin kokonaan Corkissa, kun Ford luopui tuotannosta Yhdysvalloissa. Mallistoa ei oltu kehitetty ja se oli menettänyt kilpailukykyään muille valmistajille.

Lähteet:
google (wiki)