Mistä rikkaruohosta valmistat ruokaa?

Avainsanat: rikkaruoho

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.05.2010 - 13:53

Nokkosesta tulee tehtyä keittoa ja lättyjä sekä leipätaikinoiden aineosasia aina silloin tällöin samoin kuin koivunlehdistä teetä hauduttamalla ja voikukan lehdistä salaattia. Käytän näitä kaikkia nuorina sillä vanhemmiten jopa koivun lehtiin tulee kitkerä makuvivahde ja kerään ne kaukaa yleisiltä maanteiltä ja muilta saastuneilta paikoilta saadakseni ruokiini mahdollisimman puhtaita raaka-aineita.

Kysyjän kommentti

Kiitos

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2010 - 09:04

nokkonen ei varsinainen rikkaruoho ole, mutta nokkoskeittoa ja nokkoslättyjä voi valmistaa,
ja hyvältä maistuvatkin.
voikukanlehtiä salaattiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 09:06

Voikukka ja Vuohenputki käyvät salaatteihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 09:38

Nokkonen on se ensimmäinen ja keitto niistä tehtynä on hyvää.Jauhosavikka sitä käytän niinkuin pinaattiakin ,keittoa.Nokkosesta olen talvella tehnyt sämpylöitä.Kuivaan eri kasveja teeksi.Kerään kukintoja lisään niitä leivonnaisiin ja teehen.Voikukkaa nuoria versoja salaattiin ja kireitä kukan nuppuja, keitän hetken suolavetessä .Lisuketta perunalle.Kerään kuivaan viinimarja pensiden lehtiä.
Teehen laitan ,Maitohorsmaa ,mustikaalehtiä,mansikkaa,vadelmaa,viinimarjanlehtiä,apilaa.joskus vähän koivua.Voikukasta simaa ja Viinimarjanlehdistä.Paljon on myrkyllisiä kasveja.Täytyy tietää mitä kerää.Kohta otan korvasieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 11:14

Nokkosesta minäkin olen tehnyt keittoa ja lättyjä.Mun kasvimaan ns.kompostin kyljestä lautojen välistä on jo ilmestynyt nokkosia,pienet ja tuoreet ovat parasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2010 - 13:19

En käytä rikkaruohoja ruokiini. En edes nokkosta. Eivät ole näissä kaupunkien liepeillä niin puhtaita että viitsisin käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 13:57

Nokkosta minäkin olisin veikannut. Tietoa ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 14:35

Tuntuu nokkonen olevan aikalailla tunnettu. Käytän kevätnokkosta lisukkeena moneenkin ruokaan. En kuitenkaan käytä mitään nk. rikkaruohoja varsinaisena pääainesosana. Nokkosta ja koivunlehteä kerään myöskin pakastimeen talvista käyttöä varten. Kun keräätte koivunlehteä, niin katsokaa että se on rauduskoivu. Hieskoivu kitkerä ja saattaa tökätä hyvä homma siihen virheeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 14:40

Puutarhakoulussa aikoinaan opetettiin,että ruusukin voi olla rikkaruoho jos se kasvaa väärässä paikassa...Kävin siitä kovan väittelyn mutta eivät antaneet periksi!Minun mielestäni mikään luojan luoma kasvi ei ole rikkaruoho mutta suurin osa ihmisistä taitaa olla toista mieltä.Arne Kasvin kanssa olen paljon jutellut kasveista kun on niin pitkän linjan miehiä alalla.<jäi tosineläkkeelle äskettäin mutta usein näkyy silti kyykkivän kasvitieteellisessä runsalassa...;D.Jaa niin,nokkoskeittoa olen syönyt ja parempaa oli kuin pinaattikeitto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 16:15

Nokkoskeitto ihan JEES!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 21:34

Nuorista nokkosista olen joskus tehnyt lettuja ja keittoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.05.2010 - 21:45

En vartavasten valmista mistään, mutta oletan että noita heiniä on saattanut tulla muutama pätkittyä ruohosipulin kera pataa maustamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 04:26

Nokkonen käy. Mutta en ole käyttänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 09:10

tein viime kesänä nokkossämpylöitä. oli hyviä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 13:16

Ei varsinaisita rikkaruohoista mutta olen ollut Kreetalla ruokakurssilla jolla perehdyttiin sikäläisiin luonnossa kasvaviin kaseihin ,nimitys on horta. Yli 200 erilaisat syötäväksi kelpaavaa kasvia löytyy sieltä luonnosta (keväällä). Kasvien nimet ovat päässeet unohtumaan, meiltäkin jotain sentään löytyy mutta ei ole tullut etsittyä, nokkonen on varmasti tutuin samojn kuin voikukka (pomittava ennen kukkimista).