Eikö poliisin pitäisi tuoda alaikäinen juopunut nuori kotiin eikä viedä putkaan? Millä perusteella voi viedä?

Ja eikö vanhemmille kuuluisi ainakin ilmoittaa? Nuori on ollut ainoastaan juovuksissa, ei tehnyt minkäänlaista rikosta. Kyseessä on oma tytär, siksi kysyn anonyymina. Minulle ei ainakaan ilmoitettu, mihin tyttö on viety, vaikka olen äiti.

Lisätty: 07.05.2010 - 15:43

Niin kuin kysymyksestä pitäisi käydä ilmi, kyseessä on ALAIKÄINEN nuori. Tiedän toki, että ilmoitusvelvollisuutta ei ole jos on 18 v täyttänyt.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2010 - 12:31

Poliisilla on velvollisuus ilmoittaa alaikäisen säilöönotosta huoltajalle. Poliisi ei saa ilmoittaa täysi-ikäisen henkilön kiinniotosta ilman kiinniotetun suostumusta.

Lisätty: 07.05.2010 - 13:56

kannattaa kysyä kyseiseltä poliisilaitokselta, varmaan he asian laidan pahaiten tietävät, miksi ei ole ilmoitettu vanhemmille / huoltajille.

Lähteet:
nollatoleranssi.info/kiinniotto.php

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.05.2010 - 13:41

Kiinniotetulla ei ole oikeutta puhelinsoittoon. Poliisi ei saa ilmoittaa täysi-ikäisen henkilön kiinniotosta ilman kiinniotetun suostumusta.

Lähteet:
nollatoleranssi.info/kiinnio...p#putkassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 15:48

Minut vietiin alaikäisenä juopuneena putkaan (hyvin kauan sitten) :-)
Ja voin todeta että oli erittäin hyvää oppia typerälle, nuorelle tyttöselle vaikka vähän pelottava kokemus olikin. En saanut henkisiä traumoja eikä saanut äitinikään... en toistanut tapahtunutta joten kyllä siitä kokemuksesta hyötyä oli.
Peruste siis voisi olla: opettavainen kokemus :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 15:49

Kyllä poliisin kuuluu ottaa yhteyttä vanhempiin nuoren juopotellessa itseltään tajun kankaalle. Minä olen luullut niitä paikkoja selviämisasemiksi, en putkaksi. Ei kai tullut tehtyä jotakin, joka vaikutti putkaan viemiseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 16:16

asiasta kannaitaisi varmaan keskustella poliisin kanssa,
velvollisuudet on selvät ja lakisääteiset, mutta tiedätkö esimerkiksi sitä, millaiset henkilö- ja yhteystiedot se juopunut tyttäresi antoi ? oliko niiden perusteella yleensä mahdollista ilmoittaa sinulle yhtään mitään ?

(on kuulunut myös niitä tarinoita joissa alaikäinen, luvatta yönsä muualla viettänyt, kertoo kotona olleensa yön putkassa ettei tarvitsisi enempiä selitellä tekemisiään)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 16:35

Omat säädökset on poliisellakin.Tekeevät tärkeää työtä.Normien nojalla.Jostain syystä ei aina voi nuorta kotiin toimittaa.Omat syynsä kaikilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 17:30

No minunkin tyttäreni, jos nyt perhejuttuja esiintuon, oli alaikäisenä putkassa, aamulla poliisit pyysivät hakemaan hänet kotiin. Ihan okei juttu. Sillähän esim. Helsingissä on niitä "sapaaspartioita" jotka korjaavat nuoria talteen isompien juhlien, kuten vapun aikaan ja vievät heidät kotiin tai sitten Töölön putkassa "kisahallissa " on selviämisasema nuorille, jos tälläinen "saapaspartio" vie sinne, ei ihan putkan puolelle.
Vanhemmille ilmoitetaan ja he saavat jos haluavat menne keskusteleen asiasta jonkinlaisen
AA-auttajan luokse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.05.2010 - 21:49

Kyllä ehdottomasti. Sitten vasta jos vanhempia tai huoltajia ei tavoiteta viedään lapsi turvaan putkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2010 - 22:05

Jos keikkaa pukkaa, niin silloin ei varmaan hoideta sosiaalitaksin hommia. Luulenpa, että yö pahnoilla opettaa enemmän kuin monen monta kotiväen saarnaa. Turvallistahan siellä putkassa on selvitellä päätään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 01:52

Säädökset ei aina ole samanlaisia, kuin ihmisten mieli. Niiden mukaan toimitaan kunnes joku ne katsoo tarpeelliseksi muuttaa. Asiat ei sinällään ole tunnepohjaisia, vaikka tuntuvat joskus ongelmallisilta. Kaikki sen tietävät mitä tarkoitetaan, mutta kuka osaa sen kirjoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 09:15

polliisin pitää soittaa kotia, edellyttäen että saapi puhelinnumeron. ei sekään mikään kuljetuspalvelu ole. tehtäviä on vaikka kuinka ku sekoillaan ympäriinsä. hyvä kun nappaavat talteen ettei pahempaa satu. ja ehkäpä se nuorikin sitten vähän tajuis mitä tuli tehtyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 13:12

70-luvun alkupuolella kaverini joutui putkaan kännäämisen takia. Aamulla olivat ilmoittaneet tytön äidille, joka tuli hakemaan tyttärensä. Muistaakseni kaverini sai 2 kk kotoa poistumiskieltoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 00:23

En tunne tässä asiassa lain kiemuroita, mutta olisi kohtuullista ilmoittaa vanhemmille missä lapsi on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 04:53

Eikö hän periaatteessa ole rikoksen tehnyt, jos hän on alaikäisenä nauttinut alkoholia?