Kreikassa eläkeikä 53v,Ranskassa 60v,Suomessa 63v,miten muut EU-maat,onko listaa tms.En tarkoita erikoisaloja,vaan tav.kansalaisen

Avainsanat: eu-maiden kansalaisten eläkeiät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.05.2010 - 11:23

sellaisen todellisen listan teko on varmaankin melko hankala juttu, enkä sellaista silmiini juuri nyt sattunut, nimittäin on kaksi aivan eri asiaa nk. virallinen lakisääteinen eläkeikä ja sitten se kaikki poikkeussäännöt huomioiva eläkkeelle siirtymisikä

virallisia eläkeikä tietoja (noin suunnilleen ajantasalla) löytyy mm. :

www.uusisuomi.fi/kotimaa/513...hin-maihin

(suuria poikkeamia sitten löytyy esimerkiksi siinä kuinka monta työvuotta edellytetään täyteen eläkkeeseen (% ?) ja kuinka menetellään jos nämä vuodet tulee virallista eläkeikää aikaisemmin tehdyksi)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2010 - 11:14

Suomessa eläkeikä on tietäätkseni 65 ja yö työtä tehneillä 63 vuotta,muista en tiedä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 11:24

suomen armeijassa kun olin ,eläkkeelle 45 vuotiaana, en tiedä miten nykyään

Lisätty: 05.05.2010 - 11:27

25 vuotta palveluksessa,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 12:18

Tässä aluksi pari linkkiä asiasta:

Bionet; www.bionetonline.org/Suomi/C...eg2.htm#Q2
Eläketurvakeskus: www.etk.fi/Page.aspx?Section=41102

Kreikan eläkejärjestelmä lyhyesti
www.etk.fi/Page.aspx?Section...Item=22797

ELÄKETURVA LÄNSI-EUROOPASSA Hakapaino Oy, Helsinki 2002
www.etk.fi/Binary.aspx?Secti...Item=22721

Lisätty: 05.05.2010 - 14:26

TANSKAN ELÄKEJÄRJESTELMÄ 2005
www.etk.fi/Binary.aspx?Secti...Item=22449

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 13:23

Olen ymmärtänyt ettei Kreikassa tavallinen pulliainen eläkkeelle niin aikaisin pääse.. ne on vaan ne "paremmat" ihmiset...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 13:38

noo-oo ... mietin vain et ens eduskunnas se eläke nuijitaan suomes 70v .. jot te nuoret ette pääsekkään sit niin ... NUORENA eläkkeelle , kuin 45- 63v ... eläkkeelle , mut toisaalta hyvä , et ois sit meille melkein 100 v.. ja hiukka senkin yli ja ali eläkkeen maksajia .. olkaapas nyt nuoriso terveitä ja reippaita , sekä opiskelkaa ahkeraan , jotta saatte hyvät ammattit ja hyvät tulot ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 13:41

Listaa ei voi tehdä, ei sellaista joka pitää paikkansa. Tanskassa ja Ruotsissa on ollut korkeampi eläkeikä kuin Suomessa mutta ikää en sano koska se on saattanut muuttua.(aikoinaan Tanskassa oli 67)
Ei Suomessakaan eläkeikä ole 63, kenellä niin on?tarkoitetaanko kansaeläkeikää vai mitä? Kansaneläikä on 65 meillä ja sitten tuleekin joukko poikkeamia johtuen työalasta jne.
Kampaaja pääsee Kreikassa eläkkeelle alle 50 vee, syynä se että joutuvat käyttämään erilaisia aineita jotka ovat myrkkyjä suoraan sanottuna. Meilläkin taitaa sen ammattikunnan käytännön eläkeikä olla aika alhainen, saavat pahoja allergioita värjäys-ja muista aineista.
Eläkkeen siirto vanhemman kuollessa hänen lapsilleen , kuinka pitkäksi aikaa (?), on käytössä Kreikassa. Onhan meilläkin leskeneläke vuorostaan.
Mitä aloituksessa tarkoitetaan tavallisella kansalaisella?

Lisätty: 05.05.2010 - 13:47

Kreikassa olen kyllä nähnyt huomattvasti vanhempia kuin 53v ihmisiä töissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 14:24

Minä sairastuttuani vakavasti selkävammaan , jouduin työkyvyttömyseläkkeelle, olisi tullut kalliimmaksi opetella uusi ammatti, jos olisi ollut edes työtä ainoastaan rinnan korkeudella , ja yhteiskunnalle hyödyksi olisin ollut. Minä olen 100 % invalidi verotuksessa, ja tulevan ajan työeläke lisääntyy 250 € jos hengissä pysyn, huhu kulkee työeläkkeiden leikkauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 18:32

Samoin 100 % invalidi, mutta eihän eläke viime vuoden vaihteea noussut kuin jonkun hullun euron.
Nyt Kreikka, mutta perässä hiihtäjiä löytyy. Ei viitsi oilein ajatella, mihin tämä maailma ajautuu.
Eläkeiät ja kaiken maailman koukerot niissä, eihän niitä tavallinen mökin mummo edes osaa etujaan hakea, mitä heille kuuluisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2010 - 13:53

Mielestäni eläkeikä on 65 Suomessa. Aikaisemminkin pääsee, mutta eläke jää pysyvästi pienemmäksi sitten. Näin minulle selitettiin, kun kyselin asiaa.