Mitä puutarhassasi/parvekkeellasi on tapahtunut viime päivinä?

Lisätty: 04.05.2010 - 06:59

Meidän pihassa kukkivat krookukset vasta nyt ja tulppaanit ovat nousseet jo näkyville muutaman sentin verran. Kukintansa aloittavat myös pienet siniset kukat...enkä kuolemaksenikaan muista mitä istutin viime syksynä. Helmililja se ei ole ainakaan. Eilen teimme Onnelan luo metsän rajaan heinäseipäistä kärhöaitaa ja nyt siihen pitäisi saada hyvää multaa, että pääsee istutuspuuhiin pakkasöiden mentyä. Onnelaan istutin sinkkisankkoihin gladioluksen mukuloita. Olen niin täpinöissäni, että melkein olisin jo valmis vaihtamaan ammattia. Nuorenahan minä haaveilin puutarhurin työstä....ihana harrastus silti nyt raskaan hoivatyön vastapainoksi.

Avainsanat: kevät puutarha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.05.2010 - 07:49

kyllä sieltä taas nousevat vihreät alut. minulla ei ole nopeasti kukkivia vielä puutarhassa. se on vanha ja vanhat perennat sitkeesti puskevat ylös. tietäisi vaan mitä nekin ovat. viime kesänä näin ne ekaa kertaa kukkivan. ihania erilaisia valkoisia vanhanajan perennoja. kuistilla taimet nostavat päätään enemmän ja enemmän - istutin 5L juomatonkkiin esikasvamaan hyötytaimia. pian ne saakin istuttaa pihalle jo. kunhan olen varma että yöpakkaset ovat mennyttä kalua.
ehkä joku päivä minullakin on kevään kukkijoita penkeissä.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastanneille. Tiedätkö mitä sinulla on siellä perennapenkeissä? Nythän kaikki haluaisivat niitä vanhanajan lajeja. Ne ovat uusia kestävämpiä. Voi kun tuo sää lämpiäsi, että kaikki lähtisi kasvamaan kunnolla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.05.2010 - 07:27

Mitähän siellä minun kotipuutarhassani on tapahtunut. Yksi kukkanne kuoli, kun jätin yöksi sen sinnne, ei
tykännyt yö kylmästä. Ja sitten idutuslaatikkoni, joita on muutama, ovat alkannet hyvin, mutta ne olivat eilen ensi kerran parvekkeella. Ei minulla ole kuin vähän silmän iloksi laitettu jotain, vihreää leivän päälle ja sitten saan katsella kuinka luonto toimii vähässäkin.Orvokkipata on kyllä pärjännyt siellä, kun on lasitettu
parveke. Hoivaat osan vuorokaudesta ihmisiä ja sittenhän se on oman harrastuksen vuoro.
Onnea molemmile ammateillesi, on se kiva kun saa vastapainoa miellyttävästä kotipuutarhatyöstä.
Siinä näkee työnsä tulokset.

Lähteet:
oma pohdiskelu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 08:44

Parveketta en ole pariin viikkoon nähnyt. Täällä mökillä ollaan jo pitkällä kasvien kanssa. Krookukset ovat vielä voimissaan (jo kolmisen viikkoa). Tulppaanit nostavat päätään jne.. On onni olla mökillä kesän aika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 09:24

kukoistuksessaan näyttävät olevan kaikki kevään kukat, vaikka nyt sinnittelevätkin räntäharson alla

(aika vaatimattoman näköistä verrattuna siihen mihin silmä viime päivät taas kerkesi tottua)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 09:29

En laita vielä kukkia parvekkeelle,on vielä liian kylmää,jos olisit puutarhuri niin varmaan harrastaisit hoitamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 10:09

muutama krassi on jo nokkansa mullasta nostanut kukkalaatikossa,
muuten ollut aika nihkeätä puuhaa tuo idätys.
kaikki muut vielä mullana alla odottelemassa.
parvekkeella kukkivat amppeleissaan orvokit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 10:11

Pihalla on jo ihana kukkaloisto..kun sipulikukat kukkivat ja sinivuokot todella ihanasti kukoistaa..kun on ihan kukassaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 12:06

orvokeita laitelen ruukuihin , mutta en kaikkiin vielä hennonut ostaa , kun pelkään kovia pakkasia , no ehkä nyt äitienpäiväx sit laitan ikkunan alusruukkuihin orvokit .. tulppaaneita ainakin sinivuokkon lehdet näin , mut en uskaltanit katsoa olikos siin pieni nuppu .. on ne vuokot tuolla kyykallion kupeella .. tai luulen niin , et ne kyyt asustaa siellä olevassa kolossa .. tämä vain pelkkä oma luulo ... tietty .. pajut ovat hiirenkorvalla ,mansikan lehdet jököttää jo terhakkaana ..nurmikkokin näyttää vihertävän ...mut snif .. runkoruusuni on kupsahtanut selkeesti.. vaikka sen niin peitin ja suojasin.. no elän vielä toivossa , joskos se sit lämpien tullessa tekis taas lehtiä...nämä siis puutarhassa ja terassilla .. parveke saa kohta ison ampelin , jossa on murattiia ja amppeli belarkuuniaa ... ja ne ovat aina hyvän näköisiä dementtia kukkia (silkkikukkat) .. siiryin tuohon linjaan parvekkeelle , kun en ikinä muistanut kastella niit aitoja partsi kukkia ja täältä alhaalta katsottuna ne ovat kuin aidot .. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2010 - 18:55

Puutarhassa on lentolehtiset lisääntyneet viimeaikoina. Uusinta kierros haravan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 21:15

Perennepenkissä ovat tulppaanit nousseet ylös eli seurantaa vuorossa,uutta multaa sain lapattavaksi vanhan päälle :-O.Palstalla valko-ja ruohosipulit selvästi kasvulla,Onneksi tein vuosi sitten niin ison duunin kääntämisen kanssa,joten nyt maa aika pehmeä ja kevyt kääntö edessä ja sitten........perunat BlueKongo-lajike,porkkanat,punajuuret ja sata salaattisorttia odottelee maahan panijaisiaan,itse tosi malttamattomana.