Minä olen lukenut Henri Murger , kirjan nimi on boheemi-elämää. On mainittu ja palkittu kirja. Missä ?

Lisätty: 03.05.2010 - 09:48

Tämä kirja on vanhempi mitä em. vastaus on.Ranskalainen alkuteos kirjoitettu 1851.

Lisätty: 03.05.2010 - 10:07

Norjassa ovat antaneet rahaa ja kunniaa vuosikymmeniä.

Avainsanat: henri murger

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.05.2010 - 09:42

Karisto julkaisi suomenkielisen teoksen vuonna 1959. Myös Aki Kaurismäki on ohjannut teokseen pohjautuvan elokuvan Boheemielämää (1992).

La vie de bohème ("Boheemielämää") on Henri Murgerin kirjoittama kertomus 1800-luvun alulta. Sen pohjalta tehtiin vuonna 1849 samanniminen näytelmä. Vuonna 1851 se julkaistiin myös kirjana nimellä Scènes de la vie de bohème.
La vie de bohèmesta on tehty lukuisia elokuvia ja oopperoita, kuten Giacomo Puccinin La bohème.

Alla Seppo Honkasen arvostelu suomennetusta teoksesta,

Kun luin Boheemielämää ensimmäistä kertaa, olin juuri niin köyhä, kuin opintotuella kitkutteleva pahimmillaan on. Oli huvittavaa huomata, että nuorten miesten elämä 1800-luvun Pariisissa muistutti hieman omaani. Tosin minun ei tarvinnut polttaa huonekaluja uunissa. Villasukat ja villapaita riittivät lämmikkeeksi.
Boheemielämää on hauska, mutta koskettava tarina. Se kertoo rutiköyhien maalari Rodolfin, kirjailija Marcelin ja säveltäjä Schaunardin ystävyydestä, kommelluksista ja taiteellisista pyrkimyksistä.
Ymmärtääkseni kirja ei varsinaisesti ole omaelämäkerrallinen. Romaanissa kuvattu elämäntapa oli kuitenkin Henri Murgerille varsin tuttu. Syntyperäinen pariisilainen sai aloittelevana kirjailijana mennä usein "illallisetta vuoteeseen ja vuoteetta illalliselle", kuten hän itse on kuvaillut. Taistelu jokapäiväisestä leivästä kävi myös Murgerille vähintään yhtä työlääksi kuin pyrkimys maineeseen.
Henri Murger on ehdottomasti humoristi, mutta sellaista sorttia, jonka kerronnasta huokuu myös elämän vakavuus. Hilpeät veikot Rodolf, Marcel ja Schaunard päätyvät moneen niin koomiseen tilanteeseen, että kirjaa lukiessani nauroin välillä ääneen. Toisinaan taas tunsin elämän kolhimaa kolmikkoa kohtaan suurta sympatiaa.

Teos on Aki Kaurismäen lempiromaani. On helppo kuvitella, että nuori Kaurismäki on samaistunut taiteilijaveikkojen elämään. Vuonna 1992 Kaurismäen kauan kaavailema hanke Boheemielämän filmatisoinnista toteutui. Hän raahasi suomalaiset näyttelijät Pariisiin näyttelemään ranskaksi. Lähtökohdat eivät kuulosta lupaavilta, mutta koska ohjaajana oli Kaurismäki, lopputulos on kuulemma hyvä.
Henkilökohtainen boheemielämä koitui Murgerin turmioksi. Hän kuoli 39 vuotiaana, keskellä mainetta ja menestystä, juuri akateemikon tittelin saaneena. Saman tittelin on saanut nyt myös Aki Kaurismäki.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.05.2010 - 09:48

siitä on mm. tehty ooppera ja Kaurismäki tehnyt elokuvan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 10:05

Alkuperäisteos: Henri Murger: Boheemielämää (Scènes de la vie de Bohème, 1851)

Murgerin näytelmän ja kirjan pohjalta on sittemmin tehty useita oopperoita ja elokuvia, muun muassa Aki Kaurismäen elokuva Boheemielämää.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.05.2010 - 10:18

Johan ne tärkeimmät tuossa edellä tulivatkin.